Joc educativ pentru dezvoltarea socială la elevii cu deficiență mintală severă, nivelul de vârstă cronologică 10-12 ani
Nume activitate: Palatul Regelui Lego;
Competenţa generală: competenţe sociale;
Competenţa specifică: cooperarea în joc, comportamente prosociale;
Materiale de lucru: cuburi lego de mărime mare din plastic;
Timp de desfășurare: 20 minute;
Obiective:
- dezvoltarea abilităţilor de cooperare în echipă;
- exersarea abilităţilor de a împărţimaterialele de lucru, de a cere şi oferi a ajutorul, de aşteptare a rândului în etapele de desfășurare a jocului;
- dezvoltarea relaţiilor de prietenie cu ceilalţi elevi din clasă;
Desfășurarea jocului:
Se împart elevii în grupuri de câte 2. Se aşează pe fiecare bancă un număr relativ de cuburi pentru a construi un palatși de a obliga elevii să coopereze şi să-şi împartă materialele. Foarte important este ca elevii să fie anunțați de la începutul desfășurării activitîții că vor lucra în echipă de câte 2 și că impreună vor construi palatul și că se vor ajuta reciproc sau să împată piesele lego.
Concluzii:
Această activitate ajută elevii cu deficiență mintală severă să-și exerseze comportamentele care facilitează stabilirea și menținerea relațiilor interumane, învață să-și dobândească capacitatea de dezvoltare și implicare în jocurile desfășurate cu sau fără reguli.
Joc educativ pentru dezvoltarea emoțională la elevii cu deficiență mintală severă, nivelul de vârstă cronologică 10-12 ani.
Nume activitate: Emoțiile fermecate;
Competenţa generală: competenţe emoţionale;
Competenţa specifică:generalizarea emoțiilor, conştientizarea emoţiilor, exprimarea emoţiilor, etichetarea corectă a emoţiilor;
Materiale de lucru: două cutii, cartonaşe cu emoţii (bucurie, furie, tristeţe, teamă), cartonașe cu diverse situații/comportamente;
Timp de desfășurare: 25 de minute;
Obiective:
- identificarea şi conştientizarea emoţiilorsimțite;
- asocierea unei expresiei verbale cu emoția prezentăpe cartonaș;
- asocierea trăiriloremoţionale cu un anumit context;
Desfășurarea jocului:
Se pun într-o cutie toate cartonaşele cu emoţii pozitive, iar în cea de-a doua pe cele cu emoţii negative. Se cere fiecărui elev să scoată din cele două cutii câte un cartonaş. Fiecare dintre eivor avea în mânăcâte două cartonașe, reprezentând o emoţie pozitivă şi una negativă. Aceștia vor recunoașteemoţiile de pe cartonaşele alese şi le vor asocia cu cartonașul cu diverse situații/comportamente.
La final vor fi mimate toate emoțiile de pe cartonașele alese în ritmul propriu.
Concluzii:
Prin această activitate elevii cu deficiență mintală severă învață sădenumească emoțiile (cei care sunt verbali sau parțiali verbali), să le generalize în funcție de contextul dat și să le imite în ritmul propriu. Toate acestea facilitează identificarea consecințelor trăirilor emoționale și a manifestărilor comportamentelor din viața de zi cu zi..
BIBLIOGRAFIE:
Catrinel A. Ştefan, Kallay Eva, Dezvoltarea competenţelor emoţionale şi sociale la preşcolari, editura ASCR, Cluj-Napoca, 2007;
Băban Adriana, Consiliere educaţională, editura ASCR, Cluj-Napoca, 2003;

Manoliu Ioana
Profesor de psihopedagogie specială la Școala Gimnazială Specială Pașcani
Distribuie pe: