COMPETENȚĂ GENERALĂ: competențe sociale,competențe emoționale;
COMPETENȚĂ SPECIFICĂ:rezolvarea de probleme,recunoașterea și etichetarea corectă a
emoțiilor;
OBIECTIVE:
Să indentifice cât mai multe situații pentru o situație problemă;
Să stabilească consecințele fiecăreia dintre soluțiile propuse;
Să privească o problemă din mai multe perspective;
VÂRSTA: 5-6 ani
DURATA: 15-25 minute
MATERIALE: lista de situații (-vezi anexa)
DESFĂȘURAREA JOCULUI:
Educatoarea prezintă pe rând situațiile problemă din anexă.Aceasta cere copiilor să identifice cât mai multe soluții posibile pentru situația respectivă,iar dacă este nevoie intervine cu exemple.Educatoarea evaluează soluția împreună cu copiii,adresând întrebarea :Credeți că este o idee bună?Stabiliți reacțiile emoționale care pot să apară ca urmare a implementării respectivei soluții.Cum credeți că s-ar simți dacă…?Discutați toate situațiile pentru a implica cât mai mulți copii.Lăudați copiii pentru răspunsurile oferite.Nu criticați copiii,evaluați alternativele cu răbdare.Interveniți numai în situațiile în care este nevoie.Încurajați copiii să fie creativi,și să se gândească la cât mai multe soluții.
OBSERVAȚII:
Prin această activitate copiii dezvoltă capacitatea de a identifica mai multe soluții pentru aceeași problemă;
Prin această activitate copiii învață să evalueze o soluție în funcție de consecințele acesteia;
Prin această activitate este facilitată capacitatea copiilor de a privi o situație din mai multe puncte de vedere;
DE CE DEZVOLTĂM ACESTE COMPETENȚE:
Permite copiilor să achiziționeze strategii adaptive de rezolvare de probleme;
Ajută copiii să învețe să rezolve conflictele în mod adecvat;
Facilitează stabilirea și menținerea reacțiilor de prietenie cu ceilalți copii;
Anexe:
SITUAȚII
Unul dintre colegii tăi îți promite că îți dă jucăria lui,dar se joacă de mult timp cu ea și nu mai vrea să ți-o dea;
POSIBILE SOLUȚII:Spui unui adult (doamnei educatoare).Începi să te cerți.Îi smulgi jucăria din mână.Îți cauți altă jucărie cu care să te poți juca.
Ai vărsat din greșeală un pahar cu apă pe covorul de la grădiniță
POSIBILE SOLUȚII:Încerci să aduni singur/ă apa de pe jos.Ceri ajutorul unui adult.Ceri ajutorul unui coleg.Nu recunoști că tu ai vărsat apa.
Rogi un coleg să vă jucați împreună și îți spune că nu vrea.
POSIBILE SOLUȚII:Îl împingi și îi spui că nu mai ești prietenul lui.Cauți alt coleg cu care să te joci.Stai departe supărat.
Te împiedici și ceilalți copii râd de tine pentru că ai căzut.
POSIBILE SOLUȚII:Râzi și tu,deși te doare.Te gândești că ei fac un lucru urât.te superi și începi să strigi la ei.
Te joci împreună cu alți copii , dar ceilalți încep să se împingă și să te lovească.
POSIBILE SOLUȚII:Îi lovești și tu.Împingi și tu mai tare decât ceilalți.Mergi și stai pe margine.Cauți să te joci cu altceva.
Te joci împreună cu ceilalți și un copil vine și te lovește.
POSIBILE SOLUȚII:Îl lovești și tu.Îi spui că e un ”prost”.Îi spui unui adult.Întorci spatele și pleci.
Ți-ai uitat acasă jucăria de pluș preferată.
POSIBILE SOLUȚII:Te superi și începi să plângi.Vrei să mergi acasă după ea.Cauți altă jucărie cu care să te joci.
Unul dintre copii îți strică jucăria.
POSIBILE SOLUȚII:Începi să-l lovești.Îi spui că ești supărat pe el pentru că ți-a stricat jucăria.Plângi.Mergi să-i spui unui adult.
Nu ești invitat la ziua de naștere a unui coleg din grupă.
POSIBILE SOLUȚII:Începi să plângi .Te gândești că nu mai ești prieten cu el.Îl întrebi de ce nu te-a invitat la ziua lui.

Mateiu Larisa
Profesor învățământ preșcolar la Grădinița cu Program Prelungit Nr 12. Bistrița
Distribuie pe: