Hai la joc!

     Jocul este o activitate ce pune în mişcare toate resorturile vieţii organice şi produce un intens sentiment de plăcere.
Pornind de la cuvântul joc, ne dăm seama de importanţa acestuia în viaţa omului: „joc de societate”, „joc de cuvinte”, „joc de şah”, „jocuri olimpice”, „joc decărţi”, „joc de scenă”, „a-şi pune viaţa în joc”, „jocul dragostei”, „jocul de-a şcoala”
      Toate mişcările (acţiunile) jocului sunt o dovadă de vitalitate; ele dezvoltă funcţiunile psihice, percepţiile, senzaţiile, atenţia, gândirea, imaginaţia, excită aparatul senzorial şi pe cel motric. Mişcarea e strâns legată de sănătate, de senzaţia libertăţii, a puterii, a mulţumirii pentru înfrângerea unui obstacol, a superiorităţii asupra lumii înconjurătoare.
     Activităţile la alegerea copiilor,care sunt libere şi recreative, se realizează prin joc şi prin activităţi ocupaţionale.
-jocul prin natura lui are următoarele valenţe formative:
-dezvoltă spiritul de investigaţie şi de observaţie al copilului;
-dezvoltă gândirea logică, creativăşi flexibilă;
-cultivă imaginaţia;
-dezvoltă memoria;
-formează conduita morală.
     Nu se poate să nu aducem aminte de jocurile pe care le-am jucat în copilărie cum ar fi:

Baba oarbă
    Jocul se joacă într-un spațiu bine limitat, restrâns.Un elev este ales baba oarbă, cine este legată la ochi cu o eșarfă. Elevul încercă să prindă pe cineva și după ce a prins să o identifice.Dacă ghicește, acela îi ia locul.
Păsărică, mută-ți cuibul
Se joacă când sunt mulți copii (peste 8). Fiecare copil stă într-un cuib (sau într-un cerc format din doi copii care se țin de mâini). Unul nu are pereche și stă în mijlocul tuturor. Acesta strigă la un moment dat motto-ul ”Păsărică, mută-ți cuibul!” și toți ,și cel din mijloc ocupă un alt cuib. Dacă doi aleargă spre același cuib, îl câștigă cel care ajunge primul. Cel care rămâne fără cuib iese din joc. În mijloc vine alt copil (cuibul lui fiind eliminat din joc). Acesta strigă ”Păsărică, mută-ți cuibul!” și jocul continuă până rămân câștigători 3 copii.

Lupta pentru ţinerea mingii
    Clasa se împarte în două echipe, elevii se împrăştie pe tot terenul. O echipă începe să paseze mingea, iar cealaltă încearcă să recupereze. Cei care dau pase au voie să facă trei paşi cu mingea, trei driblinguri sau pasează de pe loc. Câștigă echipa care reuşeşte cele mai multe pase fără a pierde mingea.


Raţele şi vânătorii
    Se aleg doi elevi, care o să fie vânători, stau faţă în faţă, doi câte doi la o distanţă de 5-10m . Ceilalți elevi stau la mijloc şi încearcă să se ferească de minge pentru a nu fi loviţi de către vânători. Elevul care a fost lovit de minge iese din joc sau devine el vânător. Cine reuşeşte să prindă mingea fără să o scape, el câștigă o viaţă.
    Ne bucură faptul că aceste jocuri nu sunt păstrate doar amintiri pentru că jocurile copilărie și azi sunt folosite la orele de educație fizică și sport.

Bibliografie:
Sabău, Elena, (2003) – „Jocuri de mişcare”, editura Arvin Press,Bucureşti
Ţârcovnici Victor , Pedagogie generală,Editura „Didactică şi Pedagogică”, Bucureşti
Todea, F. (2002) – „Jocuri de mişcare”, Editura Fundaţiei România de mâine,Bucureşti;
Uţiu, I., Almăşan, D., (1993) – „Jocuri dinamice”, Cluj-Napoca;

Picture of ALBU ENIKŐ

ALBU ENIKŐ

Profesor de Educație fizică și sport la Colegiul Național ”Mihai Viteazul”

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link