Primăvara în activități indoor și outdoor

     Noul anotimp aduce numeroase noi oportunități de activități și jocuri pentru copii, atât afară, cât și în interior. Multe activități se pot realiza împreună cu copiii, dar și cu familiile lor, în cadrul unor întâlniri școală-familie.
    Primăvara aduce cu ea zile mai lungi, vreme caldă, dar și o ”explozie” în tot ce înseamnă vegetație, insecte, păsări. Este vremea perfectă pentru ca elevii să petreacă și mai mult timp afară, explorând natura și bucurându-se de schimbările care se petrec.
    Există multe tipuri de discipline/activități extracurriculare care pot beneficia de aportul mediului înconjurător. Se pot organiza ore de tip ”clasa în curtea școlii” la fizică, biologie, chimie, educație fizică, abilități practice, chiar și matematică, limba română, educație civică. În cadrul oricărei discipline se poate insera o secvență care se desfășoară în aer liber, indiferent de anotimp sau starea vremii. Din orice schimbare meteorologică se pot extrage observații utile în cadrul unei lecții și se pot organiza mici experimente fizice sau chimice.
Iată câteva idei de activități de primăvară la care copiii pot participa, atât în aer liber, cât și în sala de clasă.
I. Activități de primăvară în aer liber
1. Explorarea schimbărilor din natură aduse de primăvară
Grădina, parcul sau pădurea sunt locuri foarte ofertante în ceea ce privește insectele, florile, păsările, pe care copiii le pot observa în mediul lor natural sau chiar explora mai îndeaproape. O lupă îi va ajuta să le observe mai în detaliu. De asemenea, puteți folosi și cărți despre natură sau cartonașe cu imagini reprezentând păsări, insecte, plante, copaci, flori, frunze etc., pe care să le descoperiți afară, împreună cu elevii. Există cărți cu sunete din natură (de exemplu, cu cântecele păsărilor). Aceste asocieri dintre imagini, sunete (și cuvinte, în cazul copiilor mai mari) și elementele reale ale naturii le oferă copiilor senzația unei vânători de comori.
2. Grădinăritul
Dacă aveți propria grădină în curtea școlii, implicați copiii în activitățile specifice acestui anotimp: curățarea grădinii de crengi uscate, frunze, buruieni; plantarea florilor, plantelor aromatice, semințelor de legume; udarea solului; instalarea unui solar etc.
Dacă nu aveți grădină, puteți face activități de grădinărit și în sala de clasă. Plantați semințe în ghivece și îngrijiți plantele împreună cu copiii. Pentru ei este fascinant să vadă evoluția, de la o zi la alta, a unei semințe care, după ce este plantată, începe să crească și să se dezvolte. Grâul sau fasolea încolțesc și cresc repede, de aceea sunt cele mai potrivite pentru răbdarea copiilor.
3. Picnicuri în aer liber
După frigul iernii, zăpadă și apoi zilele ploioase de început de primăvară, perioada caldă a mijlocului primăverii, când totul devine verde, este ideal pentru picnicuri. Cu gustările și băuturile preferate, într-o zonă cu verdeață sau pe malul unei ape, picnicul cu clasa este un mod plăcut de a petrece timpul liber împreună. Pe lângă masa în sine și joaca în aer liber, picnicurile sunt și o ocazie potrivită de a le vorbi copiilor despre anotimpuri, despre felul cum natura se schimbă odată cu venirea primăverii, dar și despre protejarea naturii, arătându-le cum nu trebuie să lăsăm deșeuri în urma noastră.
4. Vizite la fermă
La fermele din apropierea orașului, care primesc vizite, copiii au ocazia să vadă îndeaproape schimbările aduse de venirea primăverii în ceea ce privește viața la țară. De la verdele ierbii și al copacilor, până la puii de animale care vin pe lume în această perioada (miei, iepuri, pisici, câini); păsările călătoare care se întorc acasă și se aud cântând; numeroasele insecte pe care le pot vedea; lucrările agricole care încep pe câmpuri – toate acestea deschid noi perspective de înțelegere a lumii și a naturii.
5. Colectarea de materiale din natură pentru activități la clasă
Ori de câte ori ieșiți cu copiii în natură, încurajați-i să adune frunze, flori, crenguțe, pietre și alte elemente din natură. Păstrați-le și folosiți-le apoi ca materiale în activitățile creative pe care le faceți în clasă cu copiii. Felicitări de ziua mamei și de Paște, mărțișoare, ouă colorate și coșulețe, în care să le puneți – sunt doar câteva produse care pot fi realizate cu elevii în perioada primăverii.

II. Activități în interior cu tematică de primăvară
6. Cutii senzoriale de primăvară
Cutiile senzoriale pot fi create într-o paleta largă de combinații, iar primăvara poate fi realizată cu materiale pe care le găsim în acest anotimp.
Aveți nevoie de o cutie de plastic mare sau mijlocie pe care să o umpleți cu diverse materiale: mălai, paste, boabe de fasole, orez, arpacaș, spumă (spuma o puteți face mixând în robotul de bucătărie apă și săpun lichid pentru copii). Ascundeți prin aceste materiale și/sau lăsați la suprafața lor diverse obiecte cu tematică de primăvară: jucării mici (fluturi, flori), crenguțe înverzite, pompoane în diferite culori, flori, frunze, hârtie colorată decupată în diferite forme (flori, copaci, păsări, fluturi).
O altă variantă de cutie senzorială este cea umplută cu apă la temperatura camerei și în care să puneți pe suprafața apei frunze și petale de flori, pe care copiii să le „pescuiască”.
7. Colaj din petale de flori
Când se usucă, petalele florilor, pe care le aveți acasă sau în clasă, pot fi utilizate în activitățile copiilor. Le puteți adăuga în cutiile senzoriale, dar o altă idee ar fi să faceți un colaj din ele. Ideal este să le folosiți cu puțin timp înainte de a se ofili complet, astfel încât să își mai păstreze culoarea inițială. Veți avea nevoie, pe lângă petalele colorate, de lipici și un carton alb, care va fi suportul colajului. Turnând lipici și adăugând petalele, încurajați copiii să creeze un colaj/tablou după propria imaginație.
8. Experiment cu flori și frunze colorate
Un astfel de experiment este o ocazie potrivită să le explicați copiilor cum plantele au nevoie de apă pentru a crește și pentru a rezista după ce sunt culese și puse în vază. Dar este și o ocazie de a observa cum culorile pot acționa asupra lor. Folosiți în această activitate flori albe de sezon (ghiocei, zambile) sau frunze deschise la culoare (tulpini de apio, salată verde care are un cotor mai albicios, varză); colorant alimentar (mai multe nuanțe) și pahare sau vaze mici pentru fiecare floare și culoare.
Pregătiți în fiecare pahar un amestec de apă și colorant alimentar, apoi puneți fiecare floare/frunză, pe care în prealabil ați tăiat-o la un capăt. Aceasta tăietură proaspătă le va ajuta să absoarbă mai bine apa colorată. Plasați paharele cu flori sau frunze undeva în dreptul unui geam, astfel încât să fie expuse la lumină. Apoi urmăriți în următoarele ore și zile felul în care acestea se colorează.

9. Cărți pe tema primăverii
În zilele mai reci sau ploioase de primăvară, când nu este plăcut să petreci timpul afară din sala de clasă, copiii pot cunoaște și mai bine acest anotimp prin intermediul cărților. Iată câteva idei de cărți cu tematică de primăvară:
Primăvara (Descoperă anotimpurile)
Hoinari prin anotimpuri – Primăvara
Bulgăraș de primăvară
De asemenea, foarte utile sunt și cărțile despre anotimpuri, care prezinta succesiunea acestora și modificările prin care trece natura pe parcursul unui an:
Un an în grădina mea – Susanne Riha
Pupo învață anotimpurile – Mirabela Les
Anotimpurile – Pierre Winters
Hoinari prin anotimpuri
În mijlocul naturii – Susanne Riha
10. Cuburi de gheață cu flori
Este o activitate potrivită mai ales primăvara și vara, când aveți la îndemână flori variate și accesibile. Dar în lipsa lor, puteți improviza; puteți folosi crenguțe, frunze. Mai aveți nevoie și de forma pentru cuburi de gheață, iar florile (sau frunzele ori crenguțele) să fie cât mai variate ca aspect și culoare.
Puneți în fiecare spațiu al formei câte o floare sau mai multe (dacă sunt mici); apoi umpleți cu apă și introduceți tăvița în congelator. Asigurați-vă că la momentul în care vreți să faceți această activitate, cuburile au avut timp suficient să înghețe. După ce le scoateți din tavă, puneți-le într-un castron sau cutie și lăsați-i pe copii să le exploreze. Cuburile sunt atractive atât prin coloritul pe care îl dau florile, dar și prin faptul că sunt reci și alunecoase. Copiii pot turna apă peste ele, pentru a observa cum se dezgheață.
Toate aceste activități sunt o ocazie de a petrece timp în natură, cu copiii. În același timp, făcând toate aceste activități avem ocazia, împreună cu elevii noștri, să ne bucurăm mai mult de prezent, de lucrurile simple și plăcute pe care acest anotimp ni le aduce.

Cuprins
I. Activități de primăvară în aer liber – pag. 1
II. Activități în interior cu tematică de primăvară – pag. 2

Picture of Fianu Gabriela

Fianu Gabriela

Profesor de Fizică și Psihopedagogie specială la Centrul Școlar de Educație Incluzivă ”Sfânta Filofteia” Ștefănești, Argeș, cu experiență de 30 de ani în lucru cu copiii cu CES;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link