Mingea călătoare
Domeniul Ştiință +Domeniul Psihomotric
Obiective: să numere corect utilizând aruncarea şi prinderea mingii cu o mână
Materiale: cercuri, mingi;
Organizare și desfășurare:
Copiii aflați în cercuri stau față-n față, formează perechi ce execută aruncarea mingii mici cu o mână de la umăr și prinderea ei cu două, la piept,
Reguli
distanța dintre copiii aflați față-n față, în cercuri va crește progresiv de la 1m, la 2m; este declarată câștigătoare perechea care a terminat prima de executat 10 aruncări pentru fiecare copil; numărătoarea se desfășoară astfel: primul copil care aruncă mingea spune 1, celălalt după ce o prinde și o aruncă spune 2, din nou primul spune 3,…….10.
numerele se rostesc cu voce tare; în cazul în care se pierde mingea, aceasta se recuperează şi se continuă numărătoarea;
Variante:
a) copiii numără aruncările din 2 în 2 până la o zece, și invers;
b) după ce copiii progresează în tehnica aruncării mingii și au precizie se pot mări distanțele;
c) întrecerea se desfășoară pe grupe de 4, 6 copii, care după aruncare vor trece la coada șirului, cu respectarea regulilor;
Lanțul
Preșcolarii se așează unul după altul și se țin cu ambele mâini de talia celuilalt, formând lanțul. La semnalul educatoarei, primul copil din lanț, încearcă să-l prindă pe ultimul. Cel prins se așează după prinzător pentru a forma un nou lanț. Pe măsura desfășurării jocului, se cântă cântecul din folclorul copiilor:
Lanț, lanț cel mai lanț,
Lanțul e de ață, ca și de mătase,
Iute, iute să-nvârtim frumos
Să nu cadă jos!
Un lanț mare am făcut
Un lanț cum nu s-a mai văzut!
Vai dar lanțul s-a scurtat
O zală din el ne-a luat!
Jocul continua până când jumătate din participanți au fost prinși.
Barza
Copiii stau într-un cerc, cu mâinile la mijloc. Educatoarea alege un copil pe care îl așează în mijlocul cercului, acesta fiind barza. Barza și broaștele se deplasează în cerc, pe versurile:
Barză cu picioare lungi
Ce dorești ca să mănânci?
Carne de broască OAC, OAC?
Poftim aici și mănâncă,
Nu le lăsa să se ducă!
La acest moment, broaștele se ghemuiesc și sar pentru ca barza să nu le prindă. Dacă barza reușește să prindă o broască înainte de săritură, schimbă locul cu ea și jocul continuă!
Fodor Lucia-Aurelia
Profesor învățământ preșcolar la Grădinița cu Program Prelungit Nr.12, Târgu Mureș, cu o vechime în învățământ de 40 de ani, nivel licență și master în Consiliere psihopedagogică, curs postuniversitar;
Profesor de sprijin -persoane cu CES, membru în Corpul de Experți pe management, membru în Corpul de evaluatori, metodist ISJ din 2012, coordonator de proiecte județene;
Distribuie pe: