Jocuri de mișcare-Educație fizică și Sport

Ajutor, prietene!
Obiective: crearea unei stări emotive şi a bunei dispoziţii; captarea atenţiei; dezvoltarea vitezei de reacţie şi de deplasare.
Participanţi: 20-30 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Organizare şi desfăşurare:
Concurenţii sunt răspândiţi în sală sau pe terenul de joc. Conducătorul desemnează un concurent ca „prinzător”. Acesta aleargă să-l atingă pe unul dintre concurenţi. Cel urmărit, aflat în primejdie de a fi prins, trebuie să strige: „Ajutor, prietene!” şi pronunţă numele unui coechipier aflat în preajma sa. Cel chemat va încerca să-i dea mâna pentru a-l salva. Dacă reuşeşte, ambii scapă de urmărire şi jocul continuă, rămânând „prinzător” acelaşi concurent. Dacă nu reuşeşte să-i dea ajutor, concurentul urmărit este cel care ia locul prinzătorului

Ocupă locul liber !
Obiective: captarea atenţiei; dezvoltarea vitezei de reacţie şi de deplasare.
Participanţi: cca 20-30 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Materiale: cretă albă.
Organizare şi desfăşurare:
Se trasează pe teren (în sală) un pătrat, având laturile de 10-15 m. Participanţii la joc sunt împărţiţi în grupe de câte cinci. Fiecare concurent ocupă unul din colţurile pătratului, care sunt numerotate cu cifre (de la 1 la 4) scrise cu creta. Cel de al cincilea se aşază în mijlocul pătratului şi caută să ocupe locul liber dintr-un colţ al acestuia. Cei patru concurenţi caută să-şi schimbe locurile între ei, iar cel de-al cincilea încearcă să ocupe unul dintre locurile rămase libere. Dacă izbuteşte, cel rămas fără loc trece în mijlocul pătratului şi jocul continuă.

Execută comanda !
Obiective: captarea atenţiei; dezvoltarea vitezei de reacţie; crearea unei stări de bună dispoziţie.
Participanţi: 15-30 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Materiale: diferite obiecte şi materiale.
Organizare şi desfăşurare:
Participanţii la acest joc sunt în formaţie de adunare sau se deplasează prin mers şi sunt atenţi la comenzile conducătorului. Acesta rosteşte unele cuvinte, ca: „plastic”, „fier”, „lemn” etc. ori denumirea unei culori după care numără cu voce tare şi rar până la 5, timp în care participanţii la joc trebuie cât mai repede să alerge şi să pună mâna pe un obiect care conţine materialul respectiv sau este de culoarea enunţată de conducător. La comanda conducătorului: „stai !”, participanţii iau poziţia de drepţi. Cei ce nu au găsit un obiect cu caracteristicile indicate sunt penalizaţi cu câte un punct. După un număr de repetări, sunt declaraţi câştigători cei care au cele mai puţine puncte de penalizare.

Execută formaţia indicată !
Obiective: captarea atenţiei participanţilor la joc; însuşirea acţiunilor de front şi formaţii.
Participanţi: cca 30 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Organizare şi desfăşurare:
Acest joc este o altă variantă a celui descris anterior şi se desfăşoară astfel: participanţii la joc sunt aşezaţi în linie şi repartizaţi în grupe de 6-8. Conducătorul indică, apoi, executarea uneia din formaţiile: în linie, în semicerc, în cerc, în triunghi. La auzul acestei comenzi, participanţii
caută să execute cât mai rapid şi frumos formaţia respectiv

Imitaţii
Obiective: captarea atenţiei participanţilor la joc; crearea unei stări de bună dispoziţie.
Participanţi: cca 30 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Organizare şi desfăşurare:
Participanţii la joc sunt dispuşi în formaţie de adunare pe o linie, iar în faţa lor este conducătorul, care spune: „cocoşul zboară” şi toţi participanţii sar în sus, apoi spune: „cocoşul cântă” şi toţi participanţii vor cânta ca şi cocoşul; apoi spune: „cocoşul vorbeşte”, participanţii
urmând să stea pe loc întrucât cocoşul nu vorbeşte. Jocul se repetă cu alte animale, păsări şi cu diferite comenzi la care participanţii vor reacţiona în funcţie de realităţile respective. Participanţii care nu sunt atenţi şi greşesc vor fi eliminaţi din joc sau vor fi penalizaţi cu câte un punct pentru fiecare greşeală.

 Unde este cuibul?
Obiective: captarea atenţiei; dezvoltarea îndemânării şi a vitezei de deplasare.
Participanţi: 20-30 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Materiale: o minge; o sticlă de plastic; o haină ori un fular etc.
Organizare şi desfăşurare:
Participanţii la joc sunt de regulă elevi din clasele primare. Aceştia sunt împărţiţi în grupe de 5-8. Elevii formează câte un cuib (cerc) şi au pus în interiorul acestuia un obiect. La semnalul dat de către profesor, elevii se prind de mâini şi încep să se învârtească în jurul propriului cerc; la al doilea semnal (prin fluier) al profesorului, elevii îşi dau drumul la mâini şi încep să alerge spre exterior 5-10 m, luând poziţia ghemuit cu ochii închişi şi cu spatele spre cuib (cerc). În acest timp, profesorul, ajutat de câţiva elevi, schimbă locul obiectelordin toate cuiburile (cercurile), pronunţând cuvântul „gata”. La auzul acestui cuvânt, toţi elevii participanţi la joc caută să se grupeze, cât mai repede, în jurul obiectului propriu şi să formeze astfel un nou cuib (cerc). Primii care formează noul „cuib” câştigă întrecerea.

Transportul balonului
Obiective: captarea atenţiei, a îndemânării şi a coordonării.
Participanţi: 10-15 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Materiale: cretă albă; baloane.
Organizare şi desfăşurare:
Participanţii la joc, aflaţi în spatele unei linii de plecare trasată pe sol, au un balon umflat în mâini. La semnalul dat de conducător, concurenţii aruncă balonul în sus şi, apoi, prin lovituri succesive, caută să se deplaseze cu balonul înainte, până trec linia de sosire aflată la cca 15-20 m faţă de linia de plecare. Cine trece primul cu balonul în aer, peste linia de sosire, câştigă întrecerea.

Transportul fulgului
Obiective: dezvoltarea îndemânării; crearea unei stări de bună dispoziţie.
Participanţi: 10-15 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Materiale: fulgi de pasăre (găină, gâscă etc.).
Organizare şi desfăşurare:
Participanţii la acest joc au câte un fulg şi se află înapoia liniei de plecare. La semnalul dat de conducătorul jocului toţi participanţii încep să sufle fulgul propriu înainte şi în sus, pentru a-l transporta spre linia de sosire trasată la cca 10-15 m. Cine trece primul linia de sosire cu fulgul în zbor a câştigat concursul respectiv.

Adună culorile tricolorului !
Obiective: captarea atenţiei; dezvoltarea vitezei de reacţie şi execuţie; dezvoltarea îndemânării.
Participanţi: 20-25 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Materiale: cretă albă; cartoane colorate în culorile tricolorului.
Organizare şi desfăşurare:
Participanţii sunt dispuşi în cerc, iar conducătorul în centrul acestuia. La un moment dat, conducătorul aruncă în sus un număr de cartoane (numărul cartoanelor este la latitudinea conducătorului).
Acestea sunt de mărimea unei ceşti de cafea şi au culorile tricolorului. Participanţii la joc, după ce cartoanele au fost aruncate, aleargă şi culeg aceste cartonaşe, care au un punctaj diferit, astfel: cartonaşele roşii au valoarea de 10 puncte, cele galbene, de 5 puncte, iar cele
albastre, de 2 puncte. După mai multe încercări, cei care acumulează cel mai mare număr de puncte devin câştigătorii întrecerii.

Cursa pe numere
Obiective: captarea atenţiei participanţilor la joc; dezvoltarea indicilor calităţii motrice viteza, a celei de reacţie şi de deplasare.
Participanţi: cca 20-30 concurenţi.
Locul desfăşurării: sală sau în aer liber.
Organizare şi desfăşurare:
Participanţii la joc se împart în 2-3 grupe egale numeric. Apoi, membrii grupelor se aliniază în şiruri paralele la o lungime de braţ, distanţa dintre ele fiind 1,5-2 m. Jucătorii ce alcătuiesc grupele respective iau poziţia şezând încrucişat, iar componenţii fiecărui şir numără în continuare, pentru ca fiecare participant la joc să aibă un număr. Jocul începe prin strigarea de către conducător al unui număr. Jucătorii cu numărul strigat se ridică, ies prin dreapta şirului şi aleargă înainte, îl ocolesc pe jucătorul aflat primul în şir, aleargă în continuare spre coada şirului, ocolesc ultimul jucător şi revin la locul iniţial. Jucătorul care a ajuns primul la locul său aduce pentru echipa sa un punct. Jocul continuă cu repetarea altor numere.

Bari Mihaela

Bari Mihaela

Profesor de Educație Fizică și Sport titular la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu'',Constanța, cu o vechime în învățământ de 15 ani si gradul didactic I;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link