1. Date despre copil:
Nume şi prenume: A.F
Vârsta: 6 ani şi 7 luni
2.Operaţionalizarea problemei ( cine, cum, când, de ce face?)
A., băiat, prezintă întârziere în dezvoltarea limbajului, întârziere mintală (IQ=60), sindrom hiperkitenic, diagnosticate și atestate prin certificate medical.
Istoria cuplului parental : mama se implică mult mai mult în creșterea și educarea copilului decât tatăl, este mai tolerantă cu copilul decât acesta (care uneori este agresiv). Din această cauză, între părinți apar situații tensionate, caracterizate prin acuze, reproșuri.
Situația familială : bună. Atmosfera familială : este tensionată între mamă și tată; părinți și bunici.
Relația părinți – copil : autoritară din partea tatălui, cu pedepse corporale amenințări verbale frecvente, astfel încât copilul a căpătat o atitudine ostilă față de acesta. Cultura familială : valori de nivel mediu.
Antecedente fiziologice :
-a început să meargă la 2 ani;
-a stat în șezut la 9 luni;
-a spus primele cuvinte la 1 an;
-uneori uită să spună de nevoile fiziologice.
Petrecerea timpului liber : nu se antrenează în joc cu alți copii (vecini, cunoștințe etc.) de vârsta lui, preferă să-i privească de la distanță, nu-i place să se implice în mici activități pe care i le solicită părinții.
Istoricul dezvoltării pedagogice : s-a adaptat greu la activitatea și disciplina din grădiniță din cauza tulburărilor de comportament și de limbaj. Achiziții minime, dexteritate manual redusă, memorie de lungă durată slabă, pronunție incorectă, gândire greoaie, voință slabă manifestată prin refuz, deficit de atenție sporit,lipsă de interes față de activități, opoziție ( aruncă foaia cu sarcina de lucru/ nu spun etc ).
Examenul somatic : prezintă o dezvoltare statuarăși toracică normală, situată la limita superioară.
Examenul psihopedagogic : bine dezvoltat fizic, fizionomie a feței plăcută, nu este interesat în a avea grijă de ținuta vestimentară; inteligență sub limita normalului, capacitate slabă la efort, la concentrare, nu poate urrmării mult timp o activitate. Prezintă sindrom hiperkinetic, ceea ce i-a creat premisele unei tulburări de comportament.
Examenul logopedic : prezintă bradilalie, caracterizată printr-o vorbire cu pauze prea lungi între cuvinte, greu de urmărit. Prognosticul este însă favorabil, ritmul vorbirii putând fi ameliorat.
3.Diagnostic: (Individual., Relaţional., Motivaţional., De aplicabilitate.)
Individual: întârziere în apariția și dezvoltarea limbajului, întârziere mintală (IQ =60),
sindrom hiperkinetic.
Relaţional:
– A.- Cadru didactic: relaţie eficientă;
– A.- Colegii de grupă: relaţie de compromis , bazata pe principiul lui „dacă” (de obicei râd de felul în care se exprimă) ,
-A.-Adulţii din mediul familial: tata-autoritate exagerată asociată cu violență, mama – supraimplicare emoţională
Motivaţional:
– Cadrul didactic este motivat să realizeze o intervenţie pentru a ajuta copilul să accepte şi ale variante ale constituirii rânduri;
– Părinții îşi exprimă dorinţa de implicare in vederea realizării schimbării în bine a copilului,
– Copilul – dorește schimbarea pentru a nu mai râde copiii de el
De aplicabilitate: tehnica corespunde particularităţilor psihoindividuale şi de vârstă ale lui A.
4.Obiective ( termen lung, mediu, scurt)
Obiective pe termen scurt:
-să confecționeze împreună cu cadrul didactic mantia,
-să asocieze supraputerile cu jetoanele din interiorul mantiei,
-să demonstreze prin practică că într-adevăr ”mantia este magică”
Obiective pe termen mediu:
– să ia parte în mod conștient la activitățile desfășurate,
– să-și dezvolte abilitățile de comunicare,
– să adopte o atitudine corespunzătoare față de colegi și cadrul didactic;
– să formeze și dezvolte relații de colegialitate și prietenie,
– să creadă în propriile puteri/ în sine, și să-și dezvolte stima de sine
Obiective pe termen lung:
– dezvoltarea potențialului cognitiv al copilului în vederea integrării lui în activitățile de tip școlar cât și în grupul de copii
5. Metode utilizate: Mantia supereroului

6. Modalităţi de evaluare a intervenţiei
– Observaţia: s-a reușit să se realizeze un progres, până acum favorabil (dar nu încheiat), prin ameliorarea tulburărilor de limbaj și a tulburărilor hiperkinetice și de percepție cognitivă. Acest lucru a constituit un real factor de favorizare a dobândirii achizițiilor specifice vârstei preșcolarității, pe care le-a antrenat și dezvoltat prin demersuri specifice.
Ex. de jetoane, prinse în interiorul mantiei, ce conțin mesaje coping pe verso

Păcală Monica-Sonia
Profesor psihopedagog/director în cadrul Centrului de Pedagogie Curativă Simeria, județul Hunedoara, este o alternativă educațională a învățământului special de masă, 30 ani în învățământ;
Distribuie pe: