Anexa nr. 2 la ordinul ministrului educației naționale nr. 5003 / 02.12.2014
MINISTERUL EDUCAȚIEI NAȚIONALE
Programa școlară
pentru disciplina
EDUCAȚIE FIZICĂ
CLASELE a III-a – a IV-a
București, 2014
Notă de prezentare
Programa disciplinei Educație fizică pentru clasele a III-a și a IV-a, este elaborată potrivit unui nou model de proiectare curriculară, centrat pe competențe. Construcția programei este realizată astfel încât să contribuie la dezvoltarea profilului de formare al elevului din ciclul primar. Din perspectiva disciplinei de studiu, orientarea demersului didactic pornind de la competențe permite accentuarea scopului pentru care se învață, precum și a dimensiunii acționale în formarea personalității elevului.
Structura programei școlare include următoarele elemente:
Notă de prezentare
Competențe generale
Competențe specifice și exemple de activități de învățare
Conținuturi
Sugestii metodologice
Competențele sunt ansambluri structurate de cunoștințe, abilități și atitudini dezvoltate prin învățare, care permit rezolvarea unor probleme specifice unui domeniu sau a unor probleme generale, în diverse contexte particulare.
Competențele generale vizate la nivelul disciplinei Educație fizică jalonează achizițiile elevului în ciclul primar. Acestea concură la dezvoltarea motricității elevului, la familiarizarea acestuia cu deprinderile necesare unei vieți sănătoase și unei dezvoltări fizice armonioase. Competențele generale prevăzute pentru clasele a III-a și a IV-a le dezvoltă pe cele prevăzute în clasele pregătitoare, I și a II-a.
Competențele specifice sunt derivate din competențele generale, reprezintă etape în dobândirea acestora și se formează pe durata unui an școlar. Pentru realizarea competențelor specifice, în programă sunt propuse exemple de activități de învățare care valorifică experiența concretă a elevului și care integrează strategii didactice adecvate unor contexte de învățare variate.
Conținuturile învățării sunt grupate pe următoarele domenii:
Elemente de organizare a activităților motrice
Elemente ale dezvoltării fizice armonioase
Calități motrice
Deprinderi motrice
Igienă și protecție individuală
Componente ale personalității
Sugestiile metodologice includ strategii didactice, proiectarea activității didactice, precum și elemente de evaluare continuă.
Prezenta programă școlară propune o ofertă flexibilă, care permite cadrului didactic să modifice, să completeze sau să înlocuiască activitățile de învățare. Se urmărește astfel realizarea unui demers didactic personalizat, care să asigure formarea competențelor prevăzute de programă în contextul specific al fiecărei clase și al fiecărui elev. Este necesară, de asemenea, o abordare specifică a educației la acest nivel de vârstă, bazată în esență pe stimularea învățării prin joc, care să ofere în același timp o plajă largă de diferențiere a demersului didactic, în funcție de achizițiile elevilor.
Aria curriculară Educație fizică, sport și sănătate, care cuprinde disciplinele Educație fizică și Joc și mișcare, contribuie în mod direct la realizarea finalităților învățământului concretizate în menținerea sănătății elevilor, prin utilizarea activităților motrice de cele mai diferite tipuri. Disciplina Educație fizică este cea prin care se influențează în școală dezvoltarea fizică, se realizează învățarea deprinderilor motrice, dezvoltarea capacității de efort și favorizarea integrării în mediul natural și social. Disciplinei Joc și mișcare îi revine sarcina de a completa influențele pe care Educația fizică le exercită la nivelul personalității copilului, aducându-și o contribuție considerabilă la dezvoltarea cognitivă și socio-afectivă a acestuia prin valorificarea valențelor jocurilor de mișcare.
În planul-cadru de învățământ, disciplina Educație fizică are alocate 2 ore/săptămână, predate de către profesorul de educație fizică și sport, iar disciplina Joc și mișcare are prevăzută 1 oră/săptămână, predată de către profesorul pentru învățământ primar/institutor/învățător. Disciplina Educație fizică urmărește o dezvoltare progresivă a competențelor prin valorificarea experienței specifice vârstei elevilor, prin accentuarea dimensiunilor afectiv-atitudinale și acționale ale personalității elevilor. Programa școlară pentru disciplina Educație fizică urmărește formarea competențelor cheie la elevi și, în același timp, susține legătura cu celelalte discipline de studiu, oferind perspectiva unui demers integrat, specific vârstei școlare mici.
Competențe generale
Utilizarea limbajului de specialitate în relaţiile de comunicare specifice activităţilor de practicare a exerciţiilor fizice şi sportului
Integrarea achiziţiilor specifice dobândite în acţiuni de optimizare a stării de sănătate, a creşterii şi dezvoltării fizice şi a capacităţii motrice proprii
Adoptarea unui comportament adecvat în relaţiile interpersonale şi de grup, bazat pe respect şi fair-play în activităţile motrice desfăşurate în şcoală şi în afara acesteia
Competențe specifice și exemple de activități de învățare
Utilizarea limbajului de specialitate în relațiile de comunicare specifice activităților de practicare a exercițiilor fizice și sportului
Clasa a III-a
Clasa a IV-a
Utilizarea noțiunilor specifice domeniului, în situații de instruire
acționarea în conformitate cu comenzile și indicațiile profesorului
exemplificarea practică a conținutului unor termeni specifici
recunoașterea acțiunilor motrice exersate
jocuri dinamice vizând concordanța dintre acțiunile motrice și comenzile date (de exemplu, „Comanda inversă”, „Oglinda” etc.)
îndeplinirea unor roluri (starter, arbitru, conducerea unui exercițiu, căpitan de echipă etc.) utilizând terminologia specifică
utilizarea termenilor specifici pentru descrierea acțiunilor motrice efectuate
participarea la discuții inițiate de profesor, pe teme specifice domeniului, utilizând termeni de specialitate
Respectarea regulilor specifice activităților sportive, din lecție și din afara acesteia
enunțarea regulilor de bază privind practicarea exercițiilor fizice și sportului
identificarea abaterilor personale și ale colegilor de la regulile stabilite
enunțarea regulilor principale ale disciplinelor sportive practicate în lecție
acționarea în acord cu semnalizările vizuale și auditive realizate de arbitru
aplicarea în activități extracurriculare a regulilor însușite
Aplicarea adecvată a noțiunilor specifice domeniului, în contexte de practicare variată (curriculare și extracurriculare) a exercițiilor fizice și sportului
acționarea în conformitate cu terminologia utilizată de profesor, colegi, parteneri, adversari, arbitri etc.
jocuri dinamice conținând acțiuni motrice generate de termeni specifici utilizați ca stimuli
conducerea unor secvențe de lecție
participarea la organizarea și desfășurarea jocurilor dinamice și întrecerilor cu caracter sportiv, îndeplinind diferite roluri
participarea la elaborarea materialelor informative expuse la avizierul catedrei de educație fizică și sport
comentarea unor evenimente sportive cu precădere din domeniul disciplinelor sportive practicate de elevi
Respectarea regulamentelor de desfășurare a întrecerilor în disciplinele sportive însușite
aplicarea în întreceri a regulilor însușite
descrierea consecințelor abaterilor de la prevederile regulamentelor
îndeplinirea rolului de arbitru în întrecerile din disciplinele sportive însușite (scorer, cronometror, tușier, starter etc.)
utilizarea sistemului de semnale vizuale și auditive specifice arbitrajului din disciplinele sportive însușite
Integrarea achizițiilor specifice dobândite în acțiuni de optimizare a stării de sănătate, a creșterii și dezvoltării fizice și a capacității motrice proprii
Clasa a III-a
Clasa a IV-a
Respectarea regulilor de igienă colectivă în activități motrice
verificarea igienei echipamentului sportiv, a materialelor didactice folosite și a spațiilor de practicare a exercițiilor fizice
aplicarea măsurilor de igienă colectivă înainte, în timpul și după desfășurarea lecțiilor
sesizarea abaterilor de la regulile de igienă specifice activităților de practicare a exercițiilor fizice
Aplicarea regulilor de bază în folosirea factorilor naturali de călire a organismului
descrierea regulilor de expunere corectă la radiații solare și la variațiile de temperatură, de evitare a deshidratării și a hipotermiei
echiparea corespunzătoare (tricou, șort, încălțăminte, mănuși, fular, fes, șapcă etc.) în funcție de factorii naturali de mediu, în lecție și în afara acesteia
exersarea tipurilor de respirație specifice diferitelor eforturi, în condiții atmosferice variate
expuneri adecvate la influențele factorilor de mediu
identificarea echipamentelor necesare participării la activități
extracurriculare desfășurate în condiții variate, geografice și atmosferice
Menținerea posturii corporale corecte, în activitățile școlare și extrașcolare
recunoașterea principalelor abateri de la postura corporală
autoverificarea posturii corporale și identificarea eventualelor abateri
recunoașterea abaterilor principalelor segmente (torace, membre inferioare, gât) de la atitudinea corporală corectă
efectuarea exercițiilor corective recomandate
Aplicarea regulilor de igienă personală și colectivă în activități curriculare și extracurriculare
alcătuirea și utilizarea constantă a trusei de igienă personală
păstrarea condițiilor igienice a suprafețelor de lucru și a materialelor didactice utilizate
respectarea regulilor de igienă personală în realizarea exercițiilor fizice
aplicarea măsurilor de igienă personală înainte, în timpul și după desfășurarea activităților motrice
igienizarea constată a echipamentului sportiv după fiecare activitate motrică desfășurată
Folosirea procedurilor de călire a organismului propriu prin valorificarea influențelor factorilor naturali de mediu
adoptarea măsurilor de evitare a influențelor nocive ale factorilor de mediu
echiparea corespunzătoare condițiilor variate de mediu
aprecierea eficienței echipamentelor de protecție folosite
depistarea efectelor nocive (arsuri, degerături etc.) și adoptarea măsurilor de tratare a acestora
pregătirea echipamentului pentru participarea la activități extracurriculare (excursii, drumeții, tabere) desfășurate în condiții de mediu variate
Identificarea factorilor care pot genera abateri de la postura corporală corectă
identificarea factorilor care pot genera abateri de la postura corporală corectă, din prezentările profesorului (orale, iconografice, filme), cât și din demonstrații
adoptarea și menținerea posturii corporale în toate împrejurările (în bancă, la masa de lucru de acasă, în activități curente etc.)
efectuarea programelor de exerciții corective, individualizate, în lecție și în timpul liber
Clasa a III-a
Clasa a IV-a
Acționarea permanentă asupra armoniei propriei dezvoltări fizice
măsurarea greutății și înălțimii corpului și înregistrarea valorilor acestora în jurnalul personal
măsurarea frecvenței cardiace și respiratorii, în repaus
efectuarea zilnică a exercițiilor de dezvoltare fizică însușite
utilizarea complexului de dezvoltare fizică însușit, ca „gimnastică de înviorare” zilnică
efectuarea exercițiilor de expresivitate corporală, pe fond muzical
Manifestarea unor indici corespunzători ai calităților motrice, în funcție de specificul acțiunilor motrice
exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării formelor de manifestare ale vitezei (de reacție, de execuție, de repetiție, de deplasare), efectuate individual, pe perechi, în grup, sub formă de întrecere/concurs
temporală, echilibru, precizie), în condiții constante
exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării forței (segmentare, dinamice, explozive)
exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării rezistenței cardio-respiratorii la eforturi uniform moderate
exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării mobilității/stabilității articulare și elasticității musculare
Aplicarea deprinderilor motrice fundamentale și sportive elementare, în acțiuni motrice variate
exersarea deprinderilor motrice de locomoție, în condiții variate (tempouri, suprafețe, distanțe, direcții; individual, pe perechi, sub formă de întrecere)
efectuarea deprinderilor motrice de manipulare, cu obiecte diferite
(formă, mărime, greutate, suprafață), realizate individual, pe perechi; de
Adoptarea măsurilor cu caracter profilactic și, după caz, curativ în asigurarea armoniei dezvoltării fizice
compararea greutății și înălțimii proprii cu valorile medii specifice vârstei și sexului
măsurarea frecvenței cardiace și respiratorii, după efort
selectarea și efectuarea exercițiilor de influențare selectivă a aparatului locomotor, în funcție de particularitățile individuale
selectarea și efectuarea complexelor de dezvoltare fizică, în funcție de condițiile locuinței proprii
efectuarea exercițiilor de dezvoltare fizică armonioasă, pe fond muzical, sub formă de ansamblu
Manifestarea unor indici corespunzători ai calităților motrice combinate
exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării formelor de manifestare ale vitezei în regimul celorlalte calități motrice
temporală, echilibru, precizie), în condiții variabile și în regimul altor calități motrice
exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării forței în regimul celorlalte calități motrice (viteză, rezistență, capacități coordinative)
exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării rezistenței cardio-respiratorii la eforturi aerobe și mixte, a rezistenței musculare locale
exersarea de acțiuni motrice corespunzătoare dezvoltării
mobilității/stabilității articulare și elasticității musculare, pe fond muzical
Aplicarea deprinderilor motrice sportive în condiții regulamentare
participarea la întreceri și concursuri specifice ramurilor de sport însușite, desfășurate în lecție și în afara acesteia
urmărirea competițiilor sportive desfășurate pe plan local, național și internațional la disciplinele sportive însușite
participarea în funcție de abilitățile și interesele individuale la ansamblurile sportive și formațiile sportive reprezentative ale școlii
Clasa a III-a
Clasa a IV-a
pe loc, din deplasare; proiectate la distanță, țintă etc.
efectuarea deprinderilor motrice de stabilitate, în condiții variate (axe, planuri în acțiuni statice și dinamice)
efectuarea deprinderilor motrice în condiții variate (exersate separat sau sub formă de trasee aplicativ – utilitare, în lecție, și în activități extracurriculare)
efectuarea deprinderilor sportive elementare, din atletism, gimnastică și jocuri sportive, sub formă de jocuri dinamice, ștafete, trasee
participarea la activități sportive extracurriculare, variate
Manifestarea achizițiilor motrice cu componente estetice în activități cultural – artistice și sportive
exersarea în lecții a complexelor de exerciții (individual și în grup) de gimnastică acrobatică/ritmică/aerobică, a dansurilor însușite
participarea la serbări cultural-artistice și sportive școlare
Valorificarea deprinderilor sportive cu componentă estetică în activitățile de reprezentare a clasei/unității de învățământ
integrarea în formațiile cultural-artistice și sportive care vor reprezenta clasa/unitatea de învățământ la diferite evenimente
încadrarea în unități sportive specializate
Adoptarea unui comportament adecvat în relațiile interpersonale și de grup, bazat pe respect și fair-play în activitățile motrice desfășurate în școală și în afara acesteia
Clasa a III-a
Clasa a IV-a
Manifestarea atitudinii de cooperare și întrajutorare în timpul activităților motrice
acordarea de asistență reciprocă în efectuarea diferitelor acțiuni motrice
efectuarea sarcinilor stabilite pentru pereche, grup, echipă
sprijinirea partenerului în realizarea elementelor cu grad crescut de dificultate
recunoașterea situațiilor care necesită acordarea sau primirea de ajutor
acordarea de asistență diferențiată în funcție de caracteristicile de gen
Asumarea rolurilor de conducere sau subordonare specifice activităților motrice
îndeplinirea unor roluri de conducere atribuite de-a lungul lecțiilor (conducere de exerciții, responsabil de grup, căpitan de echipă, arbitru etc.)
alegerea coechipierilor, trageri la sorți
îndeplinirea unor roluri de subordonare atribuite de-a lungul lecțiilor
Manifestarea atitudinii de fair-play în timpul activităților motrice/sportive
descrierea manifestărilor de fair-play în contextul activităților motrice
exemplificări ale formelor de manifestare a fair-play-ului în activitățile sportive vizionate sau practicate
exersarea unor comportamente fair-play în activitățile motrice/sportive desfășurate
acționarea în spiritul respectării diferențelor de gen
Asumarea rolurilor de conducere sau subordonare specifice activităților sportive
îndeplinirea prin rotație a unor roluri de conducere și de subordonare în organizarea și desfășurarea întrecerilor/concursurilor sportive (component al unei echipe, arbitru de linie, scorer etc.)
respectarea deciziilor în rolurile de subordonare
Clasa a III-a
Clasa a IV-a
(component al unei grupe/echipe, ajutor al profesorului etc.)
Manifestarea constantă a unui comportament asertiv, în activitățile motrice curriculare și extracurriculare
aprecierea obiectivă în activitățile sportive a valorii partenerilor și adversarilor
adoptarea unor comportamente echilibrate pe parcursul unor activități motrice și în competiții sportive
depistarea și intervenția în soluționarea imediată a stărilor conflictuale apărute între elevi, în timpul activităților motrice
reglarea propriului comportament în situații cu potențial conflictual
încurajarea partenerilor de întrecere
Manifestarea constantă a unui comportament asertiv, în activitățile sportive competiționale
respectarea regulilor de comunicare civilizată în relația cu coechipierii, adversarii, arbitrii, spectatorii
medierea conflictelor apărute în timpul activităților motrice
acceptarea deciziilor arbitrilor și evitarea discuțiilor contradictorii cu aceștia
încurajarea coechipierilor și felicitarea adversarilor
Conținuturi
Domenii
Clasa a III-a
Clasa a IV-a
1. Elemente de organizare a activităților motrice
formații de adunare (în linie pe un rând, în cerc și semicerc)
alinierea în linie și în coloană
pozițiile „drepți” și „pe loc repaus”
raportul prescurtat
întoarceri la stânga și la dreapta de pe loc
pornire și oprire din mers
formarea și strângerea coloanei de gimnastică
formații de adunare (în linie pe unul și pe două rânduri)
alinierea în linie și în coloană, la diferite intervale și distanțe
pozițiile „drepți” și „pe loc repaus”; poziția „depărtat-repaus”
raportul complet
întoarceri la stânga și la dreapta, la stânga-împrejur
pornire și oprire din mers, în doi timpi
variante de formare și strângere a coloanei de gimnastică
2. Elemente ale dezvoltării fizice armonioase
postura corectă în pozițiile de bază și abaterile de la aceasta
pozițiile: stând, stând depărtat, stând pe genunchi, așezat, culcat
exerciții libere de influențare selectivă a aparatului locomotor
exerciții pentru prevenirea instalării și compensarea abaterilor de la atitudinea corporală corectă
complexe de dezvoltare fizică armonioasă (libere, cu obiecte portative, cu/fără fond muzical)
exerciții de expresivitate corporală pe fond muzical
exerciții corective pentru principalele atitudini deficiente
exerciții pentru reglarea ritmului respirator în efort
principalii indicatori morfologici și funcționali ai organismului
valorile de referință ale indicatorilor morfologici în funcție de vârstă și sex
determinări și înregistrări ale indicilor morfologici și funcționali, în jurnalul personal
postura corectă în pozițiile de bază și în acțiuni motrice variate
pozițiile de bază și derivate
exerciții libere, cu obiecte și cu partener de influențare selectivă a aparatului locomotor
exerciții corective pentru atitudinile deficiente segmentare și posturale
complexe de dezvoltare fizică armonioasă (libere, cu obiecte portative, cu/ fără fond muzical, cu partener)
exerciții de expresivitate corporală, efectuate pe fond muzical, sub formă de ansamblu
exerciții pentru educarea actului respirator și reglarea respirației în efort
principalii indicatori morfologici și funcționali ai organismului
valorile de referință ale indicatorilor morfologici în funcție de vârstă și gen
determinări și înregistrări în jurnalul personal a indicatorilor morfologici și funcționali și comparări cu valori de referință specifice vârstei și sexului
3. Calități motrice
1. Viteza
viteza de reacție la stimuli:
vizuali
auditivi
tactili
viteza de execuție și de repetiție:
în acțiuni motrice singulare și repetate
1. Viteza
viteza de reacție la stimuli:
vizuali
auditivi
tactili
viteza de execuție și repetiție:
în acțiuni motrice complexe
viteza de deplasare:
– pe distanțe și direcții variate
2. Capacități coordinative/Îndemânare
coordonarea acțiunilor segmentelor corpului, în spațiu și timp
coordonarea acțiunilor motrice în relație cu un partener
coordonarea în manevrarea de obiecte
ambidextrie
coordonare oculo-motorie în sarcini motrice simple
echilibru
3. Forța
forța dinamică (izotonică) segmentară
forța explozivă
4. Rezistența
rezistența cardio-respiratorie la eforturi uniform moderate
5. Mobilitatea/stabilitatea articulară și elasticitate musculară
mobilitatea coloanei vertebrale și a articulațiilor coxo- femurale
stabilitatea articulațiilor umărului, cotului, genunchiului și gleznei
elasticitate musculară
viteza de deplasare:
pe distanțe și direcții variate
în funcție de repere și parteneri de întrecere
viteza în regimul celorlalte calități motrice
2. Capacități coordinative/Îndemânare
coordonarea segmentelor corpului în acțiuni cu complexitate crescândă
coordonarea acțiunilor motrice în relație cu partener/adversar
coordonare în manevrarea obiectelor specifice disciplinelor sportive
ambidextrie
coordonare oculo-motorie în sarcini motrice complexe
echililbru
capacități coordinative în regimul altor calități motrice
3. Forța
forță dinamică (izonotică) segmentară și generală
forță explozivă
forța dinamică segmentară, în regimul celorlalte calități motrice
4. Rezistența
rezistența generală la eforturi aerobe și mixte
rezistența musculară locală
5. Mobilitatea/stabilitatea articulară și elasticitate musculară
mobilitatea coloanei vertebrale și a articulațiilor coxo- femurale
stabilitatea articulațiilor umărului, cotului, genunchiului și gleznei
elasticitate musculară
Deprinderi motrice
A. fundamentale
de locomoție
de manipulare
de stabilitate
A. Deprinderi motrice fundamentale
1. Deprinderi de locomoție Mers
variante de mers, în formații și cu tempouri diferite
deplasări în echilibru în diferite variante, pe suprafețe înguste/înălțate, orizontale/înclinate, cu întoarcere 900, 1800
A. Deprinderi motrice fundamentale
1. Deprinderi de locomoție Mers
variante de mers, în formații și cu tempouri diferite, combinate cu alte acțiuni motrice
mers cu schimbarea direcției de deplasare
B. specifice disciplinelor sportive
Alergare
pasul de alergare
alergare laterală cu pas adăugat, cu pas încrucișat
alergare rectilinie, alergare șerpuită, alergare cu ocolire de obstacole
alergare cu sarcini motrice suplimentare (opriri, întoarceri, culegeri-depuneri de obiecte, transport de obiecte)
alergare in tempo uniform moderat, alergare accelerată
Săritură
cu desprindere de pe unul și de pe ambele picioare, în lungime și în înălțime, peste obstacole joase
la coardă
Escaladare
escaladări prin apucare, sprijin și pășire pe obstacol
escaladări prin apucare, sprijin și rulare pe șezut
Cățărare
cățărare pe banca de gimnastică înclinată, cu ajutorul brațelor și picioarelor și coborâre prin alunecare
cățărare și coborâre la scara fixă, din treaptă în treaptă și din două în două trepte
Târâre
tracțiunea-împingerea simultană și alternativă cu brațele din culcat facial pe banca de gimnastică
târârea joasă, cu braț și picior opus pe sub obstacole
deplasări în echilibru pe suprafețe înguste și înălțate progresiv, cu purtare de obiecte, cu întoarcere 900, 1800, 3600
deplasări în echilibru pe suprafețe înguste și înălțate, cu pășire peste obiecte
Alergare
alergare laterală cu pas încrucișat
alergare cu schimbări de direcție
alergare in tempo uniform moderat, în tempou variabil, alergare accelerată
alergare cu sarcini motrice suplimentare (opriri, întoarceri, culegeri-depuneri de obiecte, transport de obiecte)
alergare în relație cu un partener/adversar
Săritură
în adâncime, de pe suprafețe înălțate
cu desprindere de pe unul și de pe ambele picioare, în înălțime și în lungime, peste obstacole joase
la coardă
Escaladare
escaladări prin apucare, sprijin și pășire pe obstacol
escaladări prin apucare, sprijin și rulare pe partea anterioară a corpului
Cățărare
cățărare–coborâre pe banca de gimnastică înclinată, cu ajutorul brațelor și picioarelor
cățărare pe scara fixă, din două în două trepte, deplasare laterală pe scara alăturată și coborâre din două în două trepte
Târâre
tracțiunea alternativă cu brațele din culcat facial/dorsal pe banca de gimnastică
deplasarea corpului prin împingeri simultane și alternative, cu brațele și picioarele
2. Deprinderi de manipulare
de tip propulsie
aruncare cu una și două mâini de pe loc, la distanță
aruncare azvârlită, lansată, prin împingere
lovirea cu mâna și cu piciorul a diferitelor obiecte
de tip absorbție
prindere cu o mână și cu două mâini, de pe loc și din deplasare, din autoaruncări și de la partener, a diferitelor obiecte
transport de obiecte/aparate ușoare, apucate cu una/ambele mâini, individual și în perechi
parcursuri aplicative conținând deprinderi de locomoție, de manipulare și de stabilitate formate
variante de ștafete conținând deprinderile însușite, sub formă de întrecere pe echipe
B. Deprinderi motrice specifice disciplinelor sportive
1. Specifice atletismului
școala alergării
alergarea de rezistență
alergarea de viteză cu start din picioare
școala săriturii
săritura în lungime cu elan, procedeul ghemuit
școala aruncării
aruncarea mingii de oină de pe loc, la distanță
– târârea joasă, pe o latură, pe sub obstacole, cu/fără obiecte
2. Deprinderi de manipulare
de tip propulsie
aruncări azvârlite, la țintă, la distanță, la partener
aruncare, ricoșare, lovire cu mâna și cu piciorul
lovire cu obiecte: rachetă, paletă, crosă etc.
de tip absorbție
prindere cu o mână și cu două mâini, de pe loc și din deplasare, din autoaruncări și de la partener, a obiectelor din domeniul disciplinelor sportive studiate
transport de obiecte/aparate ușoare, apucate cu una/ambele mâini, în perechi sau în grup
Deprinderi de stabilitate
de tip axial
îndoire, întindere, răsucire, întoarcere, balansare (cu obiecte, partener)
parcursuri aplicative și ștafete conținând deprinderi de locomoție, de manipulare și de stabilitate formate (sub formă de întrecere pe echipe)
B. Deprinderi motrice specifice disciplinelor sportive
Specifice atletismului
– școala alergării
alergarea de rezistență
pasul alergător de semifond
startul din picioare
alergarea de viteză cu start din picioare
pasul alergător de accelare
pasul alergător lansat de viteză
startul din picioare
școala săriturii
săritura în lungime cu elan, procedeul ghemuit
fazele săriturii
Specifice gimnasticii
acrobatice
cumpănă pe un picior
semisfoara
podul de jos
stând pe omoplați
rulări
rostogolire înainte din ghemuit în ghemuit
rostogolire înainte din depărtat în ghemuit
rostogolire înapoi din ghemuit în depărtat
legări de elemente acrobatice
ritmice
variații de pași specifici
balansări de brațe
elemente de echilibru-passé
întoarcerea cu pași succesivi
săritură dreaptă (cu balansarea/încrucișarea brațelor)
legări de elemente pe fond muzical
aerobice
pași aerobici de bază și de legătură
structuri de pași aerobici în 8 timpi, pe fond muzical, pe direcțiile specifice
ansambluri
Specifice jocurilor sportive
Jocuri dinamice și pregătitoare specifice fiecărui joc sportiv
minibaschet
minifotbal
minihandbal
săritura în înălțime cu pășire
școala aruncării
aruncarea mingii de oină de pe loc, la distanță
fazele aruncării
Specifice gimnasticii
acrobatice
cumpănă pe un picior
sfoara
podul de jos, podul de sus
stând pe omoplați
rulări
rostogolire înainte din ghemuit în ghemuit
rostogolire înainte din depărtat în ghemuit
rostogolire înainte din ghemuit în depărtat
rostogolire înapoi din ghemuit în depărtat
rostogolire înapoi din depărtat în ghemuit
legări de elemente acrobatice
ritmice
variații de pași specifici
balansări de brațe
elemente de echilibru-passé
întoarcerea cu pași succesivi
săritură dreaptă (cu balansarea/încrucișarea brațelor)
pași de dans clasic și modern
legări de elemente pe fond muzical
aerobice
pași aerobici de bază și de legătură
structuri de pași aerobici în 8 timpi, pe fond muzical, pe direcțiile specifice
ansambluri
Specifice jocurilor sportive
Jocuri dinamice și pregătitoare specifice fiecărui joc sportiv
minibaschet
minifotbal
minihandbal
badminton
tenis de masă
tenis
Specifice disciplinelor sportive alternative (de sezon)
schi
patinaj role/ gheață
sanie
înot
șah
SRugby
Regulile de bază ale sporturilor predate
Informații sportive
Semnalizări vizuale și auditive realizate de arbitru
Calendarul serbărilor cultural-artistice
badminton
tenis de masă
tenis
Specifice disciplinelor sportive alternative (de sezon)
schi
patinaj role/ gheață
sanie
înot
șah
SRugby
Regulile de bază ale sporturilor predate
Informații sportive
Semnalizări vizuale și auditive realizate de arbitru
Calendarul competițiilor sportive școlare (locale, naționale, după caz)
Calendarul serbărilor cultural-artistice
Unități sportive specializate din proximitatea școlii și oferta de discipline sportive a acestora
5. Igienă și protecție individuală
conținutul trusei de igienă personală la disciplina Educație fizică
caracteristicile echipamentului sportiv specific ramurilor de sport și mediilor de desfășurare a activităților motrice
factorii de mediu valorificați în călirea organismului
reguli de igienă personală asociate efortului fizic
igiena materialelor didactice și a spațiilor de practicare a exercițiilor fizice
exerciții și reguli pentru pregătirea organismului pentru efort
tipurile respirației în efort
măsurile de igienă – înainte, în timpul și după activitățile sportive
tehnicile de acordare reciprocă a ajutorului/sprijinului în execuțiile actelor motrice cu un grad mediu de dificultate
exerciții și reguli pentru pregătirea organismului pentru efort
factorii de mediu valorificați în călirea organismului și măsuri de evitare a influențelor nocive ale acestora
exerciții și reguli pentru refacerea organismului după efort
regulile de igienă colectivă
semnele deteriorării igienei personale și colective
măsurile de menținere a igienei personale și colective
măsurile de igienizare a spațiilor, instalațiilor și aparatelor utilizate
tehnicile de acordare reciprocă a ajutorului/sprijinului în execuțiile actelor motrice cu un grad crescut de dificultate
6. Componente ale personalității
locul și formele de practicare a exercițiilor fizice în regimul cotidian de viață
atribuțiile rolurilor de conducere și subordonare îndeplinite de elevi în lecțiile de educație fizică
responsabilitatea față de propria stare de sănătate, dezvoltare fizică și capacitate motrică
atribuțiile rolurilor de conducere și de subordonare îndeplinite de elevi în practicarea disciplinelor sportive
norme de comunicare între elevi, parteneri și adversari
stările și reacțiile emoționale survenite în întreceri
atitudinile și comportamentele acceptate în întreceri organizate în lecții
deprinderi de relaționare între componenții unei grupe/echipe, în cadrul lecției de educație fizică și în activitățile motrice extrașcolare
procedee de acordare a ajutorului și sprijinului în timpul practicării exercițiilor fizice
criterii obiective în aprecierea valorii performanțelor proprii
forme de încurajare a partenerilor de întrecere
norme și deprinderi de comunicare între elevi, parteneri, adversari, arbitri, spectatori
stările și reacțiile emoționale survenite în întreceri sportive
atitudini și comportamente acceptate în activități sportive competiționale
deprinderi de relaționare și lucru în grup între componenții unei echipe, în cadrul lecției de educație fizică și în
activitățile sportive extrașcolare
modalități de mediere a conflictelor apărute în timpul activităților sportive
procedee de acordare a ajutorului și sprijinului în timpul practicării exercițiilor fizice
criterii obiective în aprecierea valorii partenerilor și adversarilor
forme de încurajare a coechipierilor și felicitare a adversarilor
forme de manifestare a fairplay-ului în activitățile motrice competiționale și necompetiționale
Sugestii metodologice
Programa școlară se adresează profesorilor care predau disciplina Educație fizică. Proiectarea demersului didactic începe cu lectura personalizată a programei școlare care trebuie să ofere răspunsuri la următoarele întrebări:
În ce scop voi face? (identificarea competențelor)
Cum voi face? (determinarea activităților de învățare)
Ce conținuturi voi folosi? (selectarea conținuturilor)
Cu ce voi face? (analiza resurselor materiale)
Cât s-a realizat? (stabilirea instrumentelor de evaluare)
Lectura se realizează în succesiunea următoare: de la competențe generale, la competențe specifice, la activități de învățare și de la acestea din urmă la conținuturi. Profesorii vor proiecta demersul de învățare în funcție de particularitățile clasei de elevi, de baza materială de care dispun și de opțiunile elevilor.
Strategii didactice
Programa școlară valorifică exemplele de activități de învățare care să permită trecerea de la centrarea pe conținuturi, la centrarea pe experiențe de învățare. În vederea formării competențelor, se recomandă ca strategiile didactice utilizate în predarea disciplinei Educație fizică să pună accent pe construcția progresivă a cunoașterii specifice domeniului, pe flexibilitatea abordărilor și parcursul diferențiat.
Ținând seama de particularitățile elevilor, profesorii vor folosi demersuri care să facă accesibil și atractiv conținutul lecției de educație fizică. Jocul devine metodă, mijloc și formă de organizare, efectuat sub formă de întrecere, adaptat capacităților motrice și psihice ale elevilor.
La începutul anului școlar se va urmări organizarea claselor și a grupelor de lucru în spiritul educației incluzive. În prima lună de școală se va acorda atenție formelor de deplasare individuală și în grup, precum și formațiilor de lucru (cerc, coloană, linie, semicerc etc.).
În paralel cu activitatea motrică se va folosi limbajul de specialitate, din care să nu lipsească metafora ca mijloc de formare a imaginii mentale și de valorificare a achizițiilor dobândite prin lecțiile de educație fizică.
La clasele a III-a și a IV-a din ciclul primar se va pune accentul pe lucrul în perechi și în grup, favorizând integrarea, ajutorarea și stimularea reciprocă. Se va asigura utilizarea unor mijloace (mingi, cercuri, steaguri, dispozitive, instalații, sisteme de protecție etc.) care să asigure protejarea copiilor, înlăturându-se orice posibilitate de a se produce accidente. Se recomandă ca resursele să fie estetice, atractive și ușor de manevrat.
În perspectiva unui demers educațional centrat pe competențe, se recomandă utilizarea continuă a evaluării cu accent pe valorizarea rezultatelor învățării prin raportarea la progresul școlar al fiecărui elev. Profesorii vor respecta prevederile Sistemului Național Școlar de Evaluare la Disciplina Educație Fizică și Sport. În funcție de particularitățile clasei de elevi și de opțiunile acestora, în condițiile bazei materiale de care dispune școala, profesorii pot elabora și alte forme de evaluare.
Lecția de educație fizică rămâne o creație a fiecărui profesor, ce trebuie să reflecte competențele sale profesionale, capacitatea de a se adapta condițiilor concrete de desfășurare a activității didactice și particularităților elevilor, ajutându-se de o serie de îndrumări/sugestii metodologice, oferite prin această programă, astfel:
Prezentarea de către profesor a conținuturilor care vor fi abordate, a probelor și criteriilor de evaluare și a repartizării acestora pe semestre.
Realizarea evaluării predictive a nivelului de pregătire a elevilor.
Eliminarea din relația profesor-elev a oricărei forme de agresare verbală sau fizică asupra elevului.
Menținerea de către profesor a unei relații constante cu învățătorul/învățătoarea clasei, în special pe următoarele probleme:
responsabilitatea deplasării elevilor la și de la locul de desfășurare a activității;
evidențierea ritmică, de către profesor, în catalogul clasei, a rezultatelor evaluării curente.
Integrarea problematicii educației fizice din învățământul primar în preocupările catedrei de specialitate (activități metodice, dotări materiale și didactice, orar, interasistențe, participări la competiții sportive), într-un mod echitabil față de învățământul gimnazial și liceal.
În vederea valorizării competențelor cheie și a asigurării transferabilității la nivelul activității educaționale, strategiile didactice utilizate în predarea disciplinei Educație fizică vor pune accent pe coerență și abordări integrate.
În conformitate cu prevederile OMECTS nr. 3462/2012, în învățământul primar, în afara orelor de educație fizică prevăzute în planul-cadru, pot fi constituite formații sportive și ansambluri sportive.
Formațiile sportive se constituie pentru elevii cu aptitudini motrice deosebite și se pregătesc ca reprezentative ale unităților de învățământ, participante la competițiile sportive interșcolare (de exemplu, Olimpiada Națională a Sportului Școlar).
Formațiile sportive se constituie și se pregătesc pentru o singură disciplină sportivă, în cazul sporturilor pe echipe, și pentru una sau mai multe discipline sportive, în cazul sporturilor individuale.
Numărul formațiilor sportive se aprobă de către Consiliul de Administrație al unității de învățământ, la propunerea catedrelor de specialitate, în funcție de resursele materiale și umane disponibile. În unitățile de învățământ în care nu există catedre de specialitate, propunerea se face de către profesorul de educație fizică.
Pentru pregătirea formațiilor sportive se alocă un număr de 2 ore pe săptămână, pentru fiecare formație sportivă, în afara orarului zilnic. Aceste ore intră în norma didactică a profesorului de educație fizică și sport și se consemnează în condică.
O formație sportivă este alcătuită din minimum 10 – maximum 25 de elevi, proveniți din una sau mai multe clase de același nivel de învățământ.
Programele școlare pentru acest gen de activitate sunt cele elaborate pentru nivelul începători – disciplina Pregătire sportivă practică.
Ansamblurile sportive se organizează pentru elevii care doresc să participe la activități motrice, cu caracter competițional sau recreativ, la solicitarea scrisă a elevilor/părinților. Unitatea de învățământ va prezenta elevilor o ofertă de discipline sportive sau de activități motrice, în funcție de resursele materiale și umane de care dispune.
Ansamblurile sportive se desfășoară pe grupe, cu câte o (una) oră pe săptămână, în afara orarului zilnic. Orele de ansamblu sportiv sunt incluse în norma didactică a profesorului de educație fizică și se consemnează în condică.
Fiecare grupă este alcătuită din minimum 10 – maximum 25 de elevi, proveniți de la una sau mai multe clase.
Numărul grupelor de ansamblu sportiv se aprobă de către Consiliul de Administrație al unității de învățământ, la propunerea catedrelor de specialitate. În unitățile de învățământ în care nu există catedre de specialitate, propunerea se face de către profesorul de educație fizică și sport.
Elevii care au statutul de scutit medical la lecțiile de educație fizică pot participa, în funcție de recomandările scrise ale medicului specialist, la orele de ansamblu sportiv.
Programul activităților motrice din cadrul orei de ansamblu sportiv este stabilit de către profesorul de educație fizică împreună cu elevii participanți.
Numărul ansamblurilor sportive și al formațiilor sportive ale unei unități de învățământ, precum și criteriile de constituire a acestora, se aprobă de către Consiliul de Administrație în luna mai, pentru anul școlar următor, după analiza opțiunilor elevilor/părinților, prezentate în scris.
Monitorizarea activităților sportive din cadrul orelor de ansamblu sportiv și orelor de pregătire a formațiilor sportive se realizează, la nivelul unității de învățământ, de către conducerea acesteia, iar la nivel județean, de către inspectorul școlar de specialitate.
Semestrial, comisia/catedra metodică realizează un raport privind organizarea și desfășurarea activităților sportive din cadrul orelor de ansamblu sportiv și orelor de pregătire a formațiilor sportive, raport care se prezintă și se supune spre analiză și aprobare Consiliului de Administrație al unității de învățământ.
Platforma educațională Academiei ABC vă oferă cele mai bune și interesante materiale didactice sub formă de teste online, rebusuri online, fișe de lucru pentru grădiniță și clasele primare și multe altele.