10 idei prin care le poți insufla elevilor plăcerea pentru lectură

Iată 10 idei prin care le poți insufla elevilor plăcerea pentru lectură

1. Citirea poveștilor

Cu cât copilul ascultă mai multe povești și se află în contact cu cărțile, în general, cu atât lectura va deveni o parte integrantă a vieții lui de zi cu zi. Încă din clasa pregătitoare, îmi construiesc demersul didactic zilnic pornind de la o poveste consacrată sau creată de mine. Fiecare poveste venea cu noi concepte și îi dezvolta interesul pentru cunoașterea noțiunilor noi.

2. Învățarea în rime și cântece

Mi-am obișnuit elevii cu ghicitori, rime și cântece copilărești. Chiar și noțiunile matematice, algoritmii de calcul îi transpunem în rime, ușor de reținut. Versurile rimate și cântecele constituie moduri creative prin care le putem stimula dezvoltarea memoriei și dragostea faţă de cuvinte.

3. Împărtășirea plăcerii de a citi

Nu trebuie să le ascundem copiilor că a învăța să citești implică timp și efort. Totuși, îi putem încuraja povestindu-le despre bucuria pe care o vor avea mai târziu.

Tocmai am citit o carte sau un articol care m-a captivat? Le-am vorbit și lor despre asta! Foloseam orice prilej pentru a-mi exprima entuziasmul. Dacă m-au auzit spunând ce mult îmi place să citesc, elevii și-au dorit, la rândul lor, să experimenteze această bucurie învăluită în mister.

4. Îmbogățirea vocabularului

Din cel de-al doilea semestru al clasei I, le-am dat elevilor, ca temă, săptămânal, de citit o poveste. I-am încurajat ca, la finalul poveștii, să găsească fragmentele care le-au plăcut, cuvintele necunoscute sau neobișnuite. Discutarea lecturii în clasa le-a oferit elevilor posibilitatea să se concentreze asupra anumitor cuvinte, să asculte explicațiile și să pună cât mai multe întrebări. Cu cât curiozitatea crește, cu atât mai ușor se vor reține cuvinte, expresii sau concepte noi.

5. Jocuri de exprimare scrisă

După o ieșire în afara spațiului școlar sau după o activitate extracurriculară, i-am încurajat să inventeze sau să scrie o poveste despre ce s-a întâmplat. Am profitat de aceste ocazii ca să scriem împreună o minipiesă de teatru sau să facem o expoziție cu desene însoțită de legenda explicativă pentru a ne aminti aceste momente.

6. Exersarea scrierii  în fiecare zi

Încurajându-i să scrie cu ocazia unor activități distractive, i-am determinat să le placă să citească și să scrie. Le-am lansat provocarea de a ține un jurnal în care să noteze ce li se întâmplă în fiecare zi. După ce am învățat cum se redactează o scrisoare, i-am antrenat să scrie, săptămânal, o scrisoare unui alt coleg de clasa. Micuților le place la nebunie să primească scrisori și se vedea asta după încântarea pe care au afișat-o când își vedeau numele scris pe plic. La fel am procedat, cerându-le sa scrie felicitări colegilor de ziua lor de naștere.

7. Amenajarea unui loc potrivit pentru lectură

Am amenajat in sala de clasa un colțișor  dedicat lecturii. Am așezat acolo un fotoliu pentru copii sau un scaun colorat pentru a-l transforma într-un loc plăcut pentru lectură. Bineînțeles, am organizat o mică bibliotecă în care să se regăsească titluri de lecturi recomandate. Un spațiu original i-a atras chiar și pe cei mai reticenți cititori.

8. Puterea exemplului

Copiii învață urmând exemple. Am avut elevi pentru care lectura a devenit o activitate obișnuită de zi cu zi foarte repede. Astfel, sunt șanse foarte mari ca același comportament să se dezvolte și la ceilalți copii. I-am încurajat să își stabilească obiective de lectură și, atunci când le-au îndeplinit, le-am oferit un abțibild interesant pe care l-au purtat în piept, o diplomă și o carte.

9. Vizitarea bibliotecii

Am desfășurat  foarte multe ore de Comunicare în limba romana la biblioteca școlii. Activitățile de comemorare a scriitorilor români desfășurate în acest loc au trezit emoții constructive, de prețuire pentru opera literara și respect pentru autorul ei.

10. Timp special pentru lectură

Stabilind o rutină de lectură, copilul va cere mereu ceva de citit. Am convenit, împreună cu părinții, sa fie respectat, zilnic, un interval de 30-40 minute, la aceeași ora, dedicate lecturii.

Părintele alături de copil citesc împreună sau separat. Copiii de vârstă mai fragedă au nevoie de cât mai multe întâlniri posibile cu cărțile și cu literatura.

Lectură plăcută!

Picture of AUTOR: Badea Camelia Georgina

AUTOR: Badea Camelia Georgina

Prof. Inv Primar Școala Gimnazială Nr.16 ”M.I.Dobrogianu” Constanța

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 642 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link