Dezvoltarea socio-emoțională la copiii preșcolari

       La vârsta preşcolară principala sursă de învăţare despre relaţiile cu ceilalţi este jocul. Implicarea copiilor în joc facilitează dezvoltarea capacităţii de a iniţia interacţiuni. Aceste interacţiuni pozitive cu ceilalţi colegi duc la formarea relaţiilor de prietenie, la dezvoltarea abilităţilor de cooperare.
Dezvoltarea emoţională optimă reprezintă una dintre componentele esenţiale ale adaptării. Ea este necesară pentru menţinerea stării de sănătate mintală şi aşa cum vom arăta, influenţează dezvoltarea şi menţinerea relaţiilor sociale.
     Exprimarea adecvată a emoţiilor este foarte importantă în cadrul interacţiunilor sociale, deoarece contribuie la menţinerea lor. Experimentarea unor situaţii emoţionale diferite, ajută copiii în înţelegerea situaţiilor emoţionale şi în reacţionarea adecvată în astfel de situaţii. Modul în care adulţii discută problemele legate de emoţii poate transmite sprijinul şi acceptarea lor şi poate contribui la conştientizarea de către copil a diferitelor stări emoţionale pe care le experimentează. Pentru recunoaşterea şi exprimarea sentimentelor şi emoţiilor am desfăşurat cu copii preşcolari diverse activităţi. Voi descrie în continuare una dintre acestea.
EXEMPLU:
Grupa: albinuţelor (mică)
Tema anuală: ,,Ce şi cum exprimăm ceea ce simţim?”
Tema săptămânii: „Şi eu am sentimente!”
Tema activităţii: ,,Detectivul de emoţii”
Mijloc de realizare: joc-exerciţiu
Scopul activităţii: recunoaşterea şi exprimarea sentimentelor şi emoţiilor.
DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII:
Introducerea în activitate am realizat-o prin întrebări adresate copiilor, despre unele situaţii generatoare de emoţii, cu precizarea a ceea ce simt ei în acele situații (vezi Tabelul 1).

Tabelul 1.

Situații generatoare de emoții

Doamna educatoare te-a lăudat pentru desenul pe care l-ai făcut. (bucurie)
Mama te-a lăsat la grădiniță și tu vroiai să stai acasă? (tristețe)
Un coleg te-a împins şi ţi-a luat jucăria din mână. (furie)

     În continuare am adresat copiilor întrebări, din poveştile Scufița Roșie și Capra cu trei iezi, pentru a identifica emoţii şi sentimente ale personajelor ca de exepmlu: Cum se simţeau Scufiţa Roşie şi bunicuţa după ce le-a salvat vânătorul? (vesele); Cum s-a simţit iedul cel mic când a i-a povestit mamei ce s-a întâmplat în lipsa ei? (trist), etc., prin intermediul cărora copiii au identificat emoţiile şi sentimente trăite de personajele din poveştile îndrăgite, au identificat pe harta emoţiilor jetonul corespunzător, respectiv: bucurie – faţă veselă, tristeţe – faţă tristă, etc, apoi au încercat şă redea aceleaşi emoţii pe baza componentei nonverbale: expresie facială şi postură (vezi Tabelul 2).

Tabelul 2.

Identificarea emoțiilor și a sentimentelor

Cum se simţea Scufiţa Roşie când aduna floricele pentru bunica ei? (veselă)
Cum se simțea Scufița Roșie știind că bunica ei este bolnavă? (tristă)
Cum se simțea Scufița Roșie când se pregătea lupul să o mănânce? (speriată)
Cum se simțea iedul cel mijlociu atunci când l-a găsit lupul sub covată? (speriat)

    În continuarea activităţii, am stabilit împreună cu copiii care ar fi fost reacţiile lor emoţionale în locul personajelor şi ce ar fi făcut pentru a le face să se simtă mai bine. (Cum te-ai fi simţit in locul…?) şi am discutat împreună reacţiile emoţionale adecvate în situaţiile respective. În finalul activităţii, copii au lipit o faţă veselă, şi vor fi recompensaţi cu bomboane.
Dezvoltăm această competenţă deoarece: recunoaşterea şi etichetarea corectă a emoţiilor proprii şi ale celorlalţi sunt competenţele de bază ale dezvoltării emoţionale şi implicit ale relaţionării interpersonale optime însuşirea exprimării emoţionale optime şi recunoaşterii emoţiilor celorlalţi facilitează adoptarea strategiilor de reglare emoţională potrivite situaţiei, precum şi exprimarea empatiei.

BIBLIOGRAFIE:
1.Preda, V., „Abordare în manieră integrată a activităţilor din grădiniţă”, Editura Humanitas Educational, Bucureşti, 2005;
2.*** Program de dezvoltare a abilităţilor socioemoţionale (Interval de vârstă 4-6/7ani);
3.*** Revista învăţământului preşcolar nr. 1 – 2/2011, Editura Arlequin.
4.***Curriculum pentru învăţămânul preşcolar (2009), Ed. Didactică Publishing House, Bucureşti.

Petruța Mariana Niculina

Petruța Mariana Niculina

Profesor învățământ preșcolar la Grădinița cu Program Prelungit „Piticot” Cîmpeni, cu gradul I, o vechime în învățământ de 22 de ani;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link