Jocuri distractive și de mișcare pentru grupa mare(partea I)

RÂNDUNICA FĂRĂ CUIB
Se lucrează cu întreaga grupă.
Educatoarea desenează pe sol un cerc mare pe marginea căruia stau copiii la egală distanță unul de altul. Fiecare copil își desenează în jurul său un cerc mic(cuibul).
Unul dintre copii stă în mijlocul cercului mare (rândunica). Toți ceilalți copii stau în cuibul lor. La semnalul educatoarei,,zburați”, râdunelele își schimbă cuiburile între ele. Rândunica din mijloc care nu are cuib ,urmărește și ea să ocupe un cuib. Cel ce rămâne fără cuib trece în mijlocul cercului mare.
Jocul se repetă.

PĂSĂRELELE ȘI COLIVIA
Se lucrează cu întreaga grupă de copii, în formație de două cercuri concentrice.
Educatoarea desemnează în mijlocul clasei două cercuri concentrice(unul mare și unul mic).O parte dintre copii stau pe marginea cercului interior ținându-se de mâini. Aceștia formeazaă colivia. Ceilalți copii (păsărelele) stau pe marginea cercului exterior,,fără a se ține de măini. La un semnal dat de educatoare,copiii care formează colivia înaintează spre dreapta, pe linia cercului interior, iar păsărelele dau din aripi(cu brațele lateral),pășind pe vâ rfuri pe loc. La al II-lea semnal, primii copii se opresc și duc măinile la spate (deschid colivia).,,Păsărelele”zboară repede pentru a ajunge la locurile lor; cele rămase în colivie sunt prinse. Ele trec în rândul copiilor care formează colivia.
Jocul continuă până când sunt prinse aproape toate ,,păsărelele”.Se repetă, de asemenea, pentru a schimba rolurile.

COPIII HARNICI
Se organizează cu toată grupa, care este așezată în jurul unui cerc mare. Cercul se trasează cu creta pe sol, iar pe linia lui se vor așeza cuburile. Mijlocul cercului va reprezenta nisipul. La comanda educatoarei,,strângem jucăriile” toți copiii sar deodată în cercul mare, fiecare lângă un cub,cu fața spre el, se ghemuiesc, ridică cubul și-l transportă spre un coțt al clasei, dinainte fixat. La comanda educatoarei,,construim cercul” copiii iau fiecare un cub și-l transportă pe linia cercului.
Jocul se repetă. Se insistă pe săritura corectă pe ambele picioare,executată la comandă.

VULPE, DORMI ?
Într-o parte a clasei se stabilește căsuța iepurașilor iar în cealaltă casa vulpii. Un copil va fi vulpea,care stă în culcusșl ei, restul vor fi iepurașii. Se delimitează căsuțele prin două linii. La semnalul de începere,,,iepurașii” ies din căsuța imitând săritura iepurașilor și se duc la linia ce marchează culcușul vulpii, unde se opresc și strigă:
,,Vulpea somnoroasă
S-a închis în casă.”
Vulpea se trezește, aleargă dupa iepurași care se întorc cât de repede pot la căsuțele lor. Iepurașul prins este dus în căsuța vulpii și va fi eliberat câ nd va prinde alt copil. În timpul jocului mai mulți copii vor fi în rolul de vulpe.

PISICA ȘI PISOII
La început, educatoarea deține rolul pisicii și stă pe un scaun în mijlocul grupei. Copiii, adică ,,pisoii” stau ghemuiți în jurul ei. ,,Pisica” închide ochii, timp în care ,,pisoii” aleargă liber împrejur. Când se trezește, ,,pisica” striga : ,,miau, miau”. La acest semnal, toți ,,pisoii” se adună împrejurul ei. ,Pisoii” au voie să alerge prin sala de grupă doar atât cât doarme pisica. După învățarea jocului ,rolul pisicii poate fi deținut de unul dintre copii.

COȘULETUL RUPT
Copiii stau pe scaunelele aranjate în cerc. Conducătorul jocului stă în mijloc. Fiecare copil își alege numele unui fruct pe care îl anunță grupului. Conducătorul, mișcându-se în cerc,trece prin fața scaunelor și spune, de exemplu: „Mă duc la piață și cumpăr și să pun în coșuleț un măr.” Copilul care a ales să fie măr se ridică și pornește după conducător, care-și urmează permanent mersul în cerc. Conducătorul spune iar: „Mă duc la piață să cumpar și să pun în coșuleț o pară”. Copilul care este „pară” se ridică și se așează în spatele copilului care este „măr”. Jocul continuă astfel, până când conducătorul exclamă brusc: „S-a rupt coșulețul!” La aceste cuvinte, fiecare copil, inclusiv conducătorul jocului, se repede să ocupe un scaun. Dar pentru că în cerc există un scaun mai puțin și initial toate scaunele erau ocupate de „fructe”,nefiind nici un loc liber pentru copilul din mijloc, desigur că un copil va ramâne în picioare. El va deveni noul conducător al jocului.

FLORĂREASA
Un copil îndeplineste rolul de „florăreasă”, iar„cumpărătorii” sunt doi copii aleși prin tragere la
sorți cu biletele. Copiii (florile), stau pe scaunele în semicerc sau turcește pe covor. Florăreasa
împreuna cu conducătorul jocului, dau nume de flori copiilor, fără să audă cumpărătorii, de
exemplu: trandafir, lalea, ghiocel, crizantemă, garoafaă etc. La semnalul de începere a jocului
(o jucărie muzicală, sonerie), „cumpărătorii”vin pe rând, sărind într-un picior până în fața copiilor,
îl salută pe „vânzător” și îl roagă să le vândă o floare căreia îi spune numele. La auzul numelui,
„floarea”trece în spatele „cumpărătorului”. Al doilea cumpărător procedează la fel și jocul continuă
până când sunt cumpărate toate florile. La sfârșitul jocului, cei doi „cumpărători” se așează față în
față având între ei trasă o linie. În spatele lor, se prind de mijloc copiii „flori”. Câstigă echipa care
reușește să o tragă pe cealaltă peste linie.

CINE MUNCEȘTE?( joc de mimă)
Potrivit cunoștințelor lor și posibilitătțlor de mimare,fiecare copil își va alege o meserie pe care vrea s-o reprezinte(șofer, violonist, pianist, croitor, pictor, bucătar). La semnalul conducătorului jocului:„ începem lucrul”, fiecare copil va mima meseria aleasă. La un moment dat, conducătorul întrerupe activitatea prin diferite indicații. De exemplu: „pictorii dorm!”. Atunci, toți pictorii întrerup activitatea și se prefac că dorm. Alte comenzi care pot fi date: „croitorii fac gimnastică”, „bucătarii vin la mine!” etc. Jucătorii care se încurcă sunt scoși din joc.

CE VREI SĂ FII: SOARELE SAU LUNA?
Copiii, aranjați unul după altul, se țin de mâini,formând un lanț. Doi copiii, Soarele si Luna, se țin
de mână făcând un pod. Fiecare copil care vrea să treacă pe sub pod este oprit și întrebat la ureche:
„ce vrei să fii: Soarele sau Luna?” Astfel, copiii se grupează dupa preferință, fără să știe opțiunea
celorlalți, în spatele Soarelui sau Lunii. La finalul jocului, cei doi copii își așează medalioanele
în piept ca semne distincte- Soarele și Luna. Se formează două cercuri. Se numără partenerii de
joc pentru a se stabili astrul cel mai iubit, apoi aleargă în cerc până la comanda „Stop!” Jocul se
repetă la solicitarea copiilor,putându-se schimba numele personajelor principale: Greiere-Furnică,
Ziua-Noaptea, Cer- Pământ etc.

Picture of Homonea Nicoleta

Homonea Nicoleta

Profesor învățământ preșcolar la Grădinița cu Program Prelungit Furnicuța Arad, gradul didactic I, 21 de ani vechime în învățământ;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link