Joc didactic-„De pe altă planetă”

Tipul jocului: comunicare

Tematici acoperite: cetățenie, discriminare

Nivel de dificultate: mediu

Mărimea grupului: număr nelimitat

Timp necesar: aproximativ 15 minute

Materiale necesare: buline roșii și albastre, ecusoane

Obiectivele jocului:
Implicându-se în joc, participanții vor fi capabili să identifice și analizeze diferite tipuri de stereotipuri și să manifeste toleranță față de semeni;

Descrierea jocului:
Clasa de elevi se împarte în trei grupuri mai mici (maxim 8-12 membri). Fiecare grup va fi informat că tocmai a sosit de pe altă planetă.
Elevii vor avea ca sarcină să găsească un nume pentru planeta lor și să se decidă asupra condițiilor de viață de acolo: vreme, condiții demografice, geografie, școli etc.
Unul din cele trei grupuri vor părăsi sala de clasă, iar celelalte două grupuri vor fi așezate în colțurile opuse ale clasei. Fiecare elev va primi câte un ecuson pe care cadrul didactic va lipi o bulină. Un grup va primi buline albastre, iar celălalt grup, buline roșii.
Următoarea sarcină este ca elevii din cele două grupuri din sala de clasă să discute cu cei de pe planeta care nu se află în încăpere pentru a vedea dacă nu e periculos să viziteze sau să se mute pe planeta acestora.
Cadrul didactic va spune grupului de afară (cel fără puncte) că trebuie să se teamă de persoanele de pe altă planetă și că nu pot comunica cu nimeni decât dacă au permisiunea acestuia.
Vor primi această permisiune atunci când cadrul didactic va efectua o bătaie din palme. Elevii vor știi că au voie să vorbească doar cu cei cu puncte roșii și să îi refuze pe cei cu puncte albastre.
Se aduc grupurile în aceeași încăpere și se începe jocul. Cadru didactic bate din palme de 4-5 ori pentru a-i provoca pe elevi la discuții.

Întrebări reflecție și evaluare:
Ce informații ați aflat? A fost greu să le obțineți?
Cum v-ați simțit ignorându-i pe cei cu puncte albastre?
Cum a fost să te simți ignorat? Se întâmplă lucrul acesta şi în viaţa reală?
Cum ai reacționat atunci când ai fost pus în situația asta? Ce ai simțit?
Când vă este frică să interacționați cu anumiți oameni?
De ce credeţi că oamenii îşi construiesc stereotipuri despre ceilalți?
Cum putem evita situații de genul acesta?

Valori promovate: toleranță, încredere, empatie

Picture of Florea Mihaela Ramona

Florea Mihaela Ramona

Profesor învățământ primar la Școala Gimnazială Andrei Șaguna Deva, gradul didactic I, 19 ani vechime în învățământ, alternativa educațională Step by Step de 14 ani;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link