Joc didactic Grupa mare– ,,Propoziții, cuvinte, silabe, sunete!”

,,Propoziții, cuvinte, silabe, sunete!”, în cadrul acestui joc copiii vor alcătui propoziții, vor reprezenta grafic atât propoziția cât și cuvintele din propoziție, vor despărți cuvinte în silabe și vor spune forma de singular și de plural a substantivelor date.

Sarcina didactică: Valorificarea și exersarea cunoștințelor referitoare la formularea de propoziții dezvoltate, reprezentarea grafică a acesteia și a cuvintelor din propoziție.

Regulilor jocului:
Folosind metoda interactivă „Mâna oarbă”, copiii sunt invitați să extragă dintr-un
bol insigne cu dinozauri (ierbivori sau carnivori), după care vor fi rugați să se grupeze în funcție de insigna extrasă în două echipe.
Răspunde doar copilul care primește mingea.
Copiii vor alcătui propoziții dezvoltate cu cuvintele date, apoi vor analiza
propoziția folosind metoda fonetică, analitico-sintetică, în complicarea jocului se va reda singularul și pluralul substantivelor.
Răspunsurile corecte vor fi aplaudate și recompensate cu câte un ou de dinozaur.


Elemente de joc : minge, aplauzele, recompensele, mișcarea indicatorului.
Introducerea în joc și prezentarea materialului: Educatoarea prezintă un panou pe care este așezat panoul de marcaj a celor două echipe, precum și imaginile cu dinozauri și panoul pentru reprezentarea propozițiilor și cuvintelor din propoziție.


A)Explicarea regulilor jocului și a modului de desfășurare:
Pentru a asigura înțelegerea clară a jocului, se va utiliza atât metoda explicației cât și cea a demonstrației. Cu ajutorul explicației educatoarea va sublinia clar regulile jocului și sarcina didactică pe care copiii o au de îndeplinit. Recompensele primite după fiecare răspuns corect se vor număra la final, iar echipa câștigătoare îl va ajuta pe Zigaloo să treacă peste râu și să ajungă pe tărâmul dinozaurilor. Se vor fixa regulile jocului.

B) Executarea jocului de probă
Educatoarea va rostogoli mingea spre un copil din grupa dinozaurilor ierbivori, apoi din grupa dinozaurilor carnivori. Aceștia vor veni în față, vor alege fiecare o imagine, vor observa imaginea și vor denumi obiectul reprezentat în imagine, urmând să alcătuiască o propoziție cu acel cuvânt. Fiecare propoziție o vom reprezenta grafic, reprezentând și cuvintele din fiecare propoziție. Se execută o dată sau de două ori cu fiecare echipă, pentru a se asigura că preșcolarii au înțeles regulile jocului. La final, dacă răspunsul este corect, se fac aprecieri verbale și se oferă un ou de dinozaur pentru echipa din care face parte acel copil care a răspuns.

C) Desfășurarea jocului propriu-zis
Copilul la care ajunge mingea rostogolită de educatoare, din echipa dinozaurilor carnivori vine la masă, alege un jeton, denumește imaginea și alcătuiește o propoziție cu acesta. Copilul la care ajunge mingea din echipa dinozaurilor ierbivori vine în față și reprezintă grafic propoziția formulată de echipa adversă. La următoarea executare a jocului, rolul echipelor se schimbă (cei din grupa dinozaurilor ierbivori vor alcătui propoziția și cei din grupa dinozaurilor carnivori o vor reprezenta grafic)

Varianta 1:
În cadrul acestei variante se va folosi metoda ,,Piramida silabelor!’’.
Un copil din fiecare echipă, va veni la masă și va alege din coș o imagine, o denumește, spune numărul de silabe și o va așeza pe piramidă la locul potrivit ,astfel la baza piramidei se vor afla imagini a căror denumire va avea 4 silabe, pe următorul nivel 3 silabe, pe următorul nivel 2 silabe iar în vârful piramidei vom așeza imaginea a cărei denumire are o silabă. (ex. Un copil vine la masă și caută imaginea cu dinozauri, o denumește, spune numărul de silabe și o așează la baza piramidei ). Răspunsurile corecte vor fi aplaudate și recompensate cu puncte pentru echipă, cu ouă de dinozaur;

Varianta 2 :
Copiii, din fiecare echipă vor avea ca sarcină să denumească imaginea la care se oprește indicatorul, urmând să spună forma de singular și forma de plural a cuvântului reprezentat în imagine.(ex. indicatorul se oprește la vulcan, copilul spune forma de singular ,,vulcan” și forma de plural ,,vulcani”) La fel vom proceda cu toate imaginile de pe roată (ou, cuib, dinte, ochi, palmier, etc). Toți copiii vor fi apreciați, aplaudați și recompensați cu câte un ou de dinozaur.

Varianta 3:
Toți copiii vor închide ochii (timp în care educatoarea mută indicatorul de pe roată ). La semnalul educatoarei, toți copiii vor deschide ochii, iar copilul atins de baghetă, va denumit imaginea la care s-a oprit indicatorul, urmând să spună care este sunetul atât de la începutul cât și de la sfârșitul cuvântului.(ex: un copil din grupa dinozaurilor carnivori, va preciza pentru cuvântul,,tărâm” sunetul initial și final. La fel vom proceda cu toate imaginile de pe roată (ou, țepi, cuib, dinți etc). Toți copiii vor fi apreciați, aplaudați și recompensați cu câte un ou de dinozaur.

Picture of Curtean Cristina Anca

Curtean Cristina Anca

Profesor învățământ preșcolar la Grădinița cu Program Prelunjit Poienița, Cluj-Napoca, cu o vechime de 15 ani în învățământ;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link