Instruirea diferențiată a elevului în lecția de educație fizică și sport

     Instruirea diferentiata nu prezinta doar o cerinta care priveste doar un aspect sau altul al procesului complex de instruire sau educare a elevilor, ci un pricipiu general care vizeaza activitatea de invatamant atat ca macrosistem, cat si componentele sale, ca microsistem. Acesta constituie un imperativ al invatamantului actual si, ca urmare, trebuie conceputa o veritabila stategie de organizare si desfasurare a acesteia.
     Instruirea diferentiata vizeaza adaptarea activiatatii sub aspectul constinului formelor de organizare si al metodolagiei didactice la posibilitatile proprii, la capacitatea de intelegere, interesul si ritmul de lucru specific unor grupe de elevi sau chiar fiecarui elev in parte. Deosebirile dintre indivizii unei colectiviati pot fi calitative sau cantitative, exprimand nivelul de dezvoltare a unor trasaturi si capacitati. Unele trasaturi individuale sunt relativ simple, in timp ce altele se disting printr-un grad ridicat de complexitate. In sistemul nostru de invatamant se folosesc cu rezultate bune trei moduri de organizare a procesului instructiv-educativ: frontal, pe grupe si individual. Fiecare dintre acestea prezinta avantaje si dezavantaje, ceea ce impune mult discernamant din partea profesorilor in folosirea lor si in stabilirea raportului dintre acestea pe parcursul desfasurarii lectiilor.
     In instruirea diferentiata se poate aplica modalitatea de tratare diferentiata prin gruparea elevilor dupa disponibilitati si rezultatele obtinute, cunoscuta sub numele de „grupe de nivel” (setting), prin creerea a trei gupe de nivel, astfel:
-una pentru elevii foarte capabili;
-una pentru elevii cu capacitate mijlocii;
-una pentru elevii cu posibilitati mai reduse.
       Acest model incearca sa realizeze in conditiile claselor eterogene, diferentierea si chiar individualizarea formelor de invatamant prin folosirea tehnicilor de lucru pe grupe omogene, fiind facilitata trecerea unor elevi de la o grupa valorica la asta de nivel mai ridicat pe parcursul unui an scolar, numindu-se grupe deschise sau ramanerea in aceeasi grupa pe parcursul unui an scolar, numindu-se grupe inchise.
     Constituirea grupelor ridica numeroase aspecte, dintre care se impun:
-criteriile de grupare a elevilor;
-numarul si relatiile dintre membrii fiecarei grupe in frunctie de nivelul de scolarizare;
-continut;
-specificul activitatii, etc..
    Principalul criteriu il costituie:
-nivelul biomotric;
-particularitatile individuale ale elevilor.
    Prin comparatie, in lectia clasica, continutul mijloacelor educative se adreseaza clasei de tip eterogen fara sa se tina seama de diferentele valorice dintre elevii care compun clasa si care se impart in trei grupe:
-elevi peste nivelul cerintelor programei – gr.1 performanta;
-elevi la nivelul cerintelor programei – gr.2 performanta;
-elevi sub nivelul cerintelor programei – gr.3 performanta;
    Astfel, in activitate de predare clasica constatam ca pentru prima categorie cerintele sunt prea usoare si pentru a treia categorie sunt foarte grele, iar rezultatul este indepartarea acestor doua grupe de la lectia de educatie fizica.
    Am procedat la organizarea unei ore pe pricipiul instruirii diferentiate – activitate practica realizata (exemplu). Lectia s-a desfasurat pe cele trei grupe valorice specifice, pe baza unui plan de lectie sincronizat in care temele de invatare alternau cu temele de repetare si un numar de 12 ateliere cu programe speciale pentru fiecare grupa relativ omogena si chiar individuale in cadrul grupei 2 de performanta si 3 de recuperare sau medicala.
    Lucrul frontal adresat clasei a fost inlocuit cu cel mijlocit cu ajutorul programelor, sefilor de grupa si ateliere, fapt care a contrubuit la un sistem de organizare, solicitare si apreciere cu totul nou si de mare eficienta, sistem in care am fost degrevat de actiuni minore si am putut interveni in actiuni de stricta competenta: corectarea tehnicii, corectare si sprijin in realizarea miscarilor – la grupa medicala, supravegherea planului de lectie sincronizat.
    Prin aplicarea principiului instruirii diferentiate grupa a II-a, pe care am numit-o pregatitoare (uneori PFG-pregatire fizica generala), a fost cea mai numeroasa, a fost cea care primea elevi din grupa a III-a si trimitea constant elevi in prima grupa.
Numarul cel mai eficient pentru o grupa este de aproximativ 6-8 elevi, iar in privinta relatiilor apare de multe ori problema liderului si a interactiunii acestuia cu membrii grupului si cu cadrul didactic.
     Interventia cadrului didactic trebuie sa creeze o atmosfera stimulativa, in care grupul sa aiba voie de libertate, repaus si stabilitate. In acelasi timp, lucrul diferentiat pe grupe de nivel presupune un plus de preocupare a cadrului didactic in sensul cunosterii temeinice a fiecarui colectiv de elevi si a programarii actiunilor sub aspectul volumului intesitatii si complexitatii in concordanta cu caracteristicile fiecari grupe pentru cresterea efecientei procesului intructiv-educativ.
     Receptivitatea pasiva a elevului pus in situatia de a executa exercitii la comanda se inlocuieste printr-o aderare activa, constienta, chiar pasiva la procesul de instruire. In acest fel elevul devine un factor de initiativa, un subiect al educatiei, un colaborator al cadrului didactic, un constient si un responsabil, astfel se deschid prti largi catre initiativa si creativitate.
    Principiul individualizarii si diferentierii invatarii exprima neceesitatea adaptarii (potrivirii)dinamice a incarcarturii cognitive si actionale a continuturilor si strategiilor instructiv-educative, atat la particularitatile psiho-fizice ale fiecarui elev, cat si la particularitatile diferentiate, relativ comune unor grupe de elevi in vederea devoltarii integrale ca personalitate si profesionalitate.
    Principul urmareste sa asigure unitatea dintre partilar si general in educatie, dintre obiectiv si subiectiv al educatiei si dintre strategiile de educatie de grup cu cele de educatie individuala.

Anghel Niculae

Anghel Niculae

Profesor de Educație Fizica și Sport titular la Liceul Tehnologic Fierbinți-Târg, grad didactic I, cu o experienta de peste 20 de ani în învățământ;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link