5 Metode miraculoase specifice artelor plastice

Creativitatea reprezintă miraculoasa întâlnire dintre energia neinhibată a copilului, cu ceea ce pare a fi opusul şi duşmanul ei , simţul ordinii, impus de disciplinata inteligenţă a adultului:” ( Norman Podhoretz)

Aceste metode se pot folosi în cadrul unui proiect tematic, la partea de creativitate, partea artelor plastice și a abilităților practice , clasa aII-a .
TEMA_ Vrăjitorul din Oz – Proiect tematic

1. Metoda punctelor întâmplătoare
Tema plastică- PUNCTUL element de limbaj plastic, metode de realizare, ritmuri aledimensiunilor sau formelor

Materiale necesare: o foaie albă , creioane colorate , creioane de scris
Ce învățăm ?
-Să interpretăm grafic un text
-Să ne dezvoltăm creativitatea, imaginația

Desfășurare:
Elevii , cu ochii închiși, timp de 1 min, au pus puncte pe foaia de lucru , pe un fond muzical, într-o anumită cadenţă, ritm – Noi am ales ,, Over the rainbow”.
La expirarea timpului au deschis ochii și încercat , după imaginația lor, să unească aceste puncte, găsind personaje, obiecte, plante, animale, ființe imaginare- elemente … întâlnite în cartea citită. Dacă una dintre aceste forme se aseamănă cu ceva , aceasta a fost conturată, colorată şi evidenţiată.
Sarcină suplimentară : pot să meargă la un coleg preferat și să-l pună pe acesta să ghicească ce a reușit să găsească.

2. Metoda cercurilor miraculoase
Tema plastică: Linia și expresivitatea acestui element de limbaj plastic
Materiale: foaie de hârtie, creioane, creioane colorate, creioane cerate
Ce descoperim?
Fluența gândirii- câte utilizări ale cercurilor a găsit
Originalitatea – cât de neobișnuite sunt desenele
Elaborarea- cât de detaliate sunt desenele
Cele 6 cercuri
Elevii au primit o foaie pe care au schițat 6 cercuri goale. Pornind de la aceste cercuri fiecare a trebuit să deseneze elemente întâlnite , imaginar, atunci când au citit cartea.
Exercițiul a durat 3o minute- cam 5 min pentru fiecare cerc.
Discutarea rezultatelor a avut în vedere:
– cantitatea ideilor – câte cercuri au reușit să le transforme
– flexibilitatea lor – au derivat una din cealaltă (ex: 3 tipuri de personaje) sau au fost
total diferite (ex: un personaj, o farfurie și un vrăjitor).
Am observat și dacă “au încălcat regulile, “ combinând două sau mai multe cercuri pentru
a desena un singur obiect (de exemplu ochelari).
Alt tip de sarcină : să completeze doar în interiorul cercului

3. Metoda animalului fantastic
Tema plastică: Realizarea unui personaj imaginar cu exersarea elementelor de limbaj plastic cunoscute.
Ce învățăm?
-Ne imaginam și desenăm un personaj imaginar pe baza cărții
-Folosirea elementelor de limbaj plastic căutând expresivități noi, ritmuri vesele și modele decorative interesante
Desfășurare:
Ne imaginăm și creăm de fapt animalul ce nu există în realitate, dar pe care elevii au prilejul să-l creeze prin combinarea părţilor componente ale animalelor întâlnite în carte (maimuțe, vacă, păianjen, leu, albină, cățel, barză, etc) – e un animal fantastic căruia elevul e incitat în a-i găsi şi un nume).
Sarcină : Să aibă elementele a cel puțin 5 animale întâlnite în carte.

4. Tehnica grafică cu ceracolor
O metodă simplă dar cu rezultate uimitoare.
Materiale: carton, creioane cerate, acuarele, vas de apă, pensule mai groase și subțiri, frigărui.
Tema plastică: Tehnica Grattage
Ce învățăm?
-Să fim atenți la firul narativ al poveștii
–Deprindem o nouă tehnică
Desfășurare:
Pe carton dăm un fond cu ajutorul cât mai multor culori cerate, pe câte o portiune de 2-3 cm. Amestecăm apoi acuarela neagră, cu puțină apă și o aplicăm peste culorile cerate. Când aproape s-a uscat, cu ajutorul unei scobitori/ frigărui schițăm , zgârâind ușor cu scobitoarea, dând astfel viață desenului, obținând ceea ce dorim

5. Moodboard – mood – stare
Cu alte cuvinte, creezi ,,personalitatea” unei ,, cărți “ printr-un colaj de fotografii, astfel incât acestea să determine o stare, un sentiment care să-ți dea bucuria citirii unei cărți.
Am adunat aceste elemente intr-un moodboard  ,, vrăjitoresc “.

Bibliografie :

Cioca Vasile, Jocul de-a/ cu  arta, Editura L IMES

Barteș Bombonica- Geta

Barteș Bombonica- Geta

Profesor învățământ primar la Școala Gimnazială Nr. 4, Bistrița, vechime 32 de ani;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link