Limba engleză își face simțită prezența în aproape toate domeniile de activitate:turism, IT, comerț, afaceri dar și rețele sociale. Ea face parte și din programa școlară ajutând elevii să achiziționeze cunoștiințele necesare pentru a putea comunica în limba engleză.
Deși este o limba străină destul de ușor de învățat iar motivația este prezența în toate categoriile de vârstă (de la preșcolari la elevi de liceu) predarea acesteia trebuie să țînă seama și de modul în care “învățăceii” o pot achiziona cu mai multă placere. Din acest motiv, profesorii trebuie să personalizeze lecțiile astfel încât acestea să se apropie cât mai mult de nevoile și stilul de învățare al elevilor. Jocurile didactice pot constitui o metodă distractive care poate oferi și multe beneficii elevilor.
Folosind jocul didactic îl putem plasa pe elev într-un mediu cât mai natural de învățare. Elevul este încurajat să achiziționeze cunoștințe și, în același timp, este motivat de faptul că el însuși simte că progresează ceea ce îl va determina să își dorească să învețe în continuare lucruri noi. Elevul se va implică în procesul de învățare prin joacă inconștient și nu își va pierde interesul pe parcurs.
Jocurile didactice au și avantajul că pot fi folosite în toate etapele de progres. Acestea oferă beneficia elevilor atât în cadrul activităților de invațare controlată, cât și în cele de practică liberă. Prin joc, elevul memorează mai repede și este mai dispus să folosească limba engleză pentru a comunica.
Nu este de neglijat valoarea formative a jocurilor, acestea permițându-le elevilor să folosească limba engleză imediat. Scopul imediat al elevului este de a se exprimă liber în limba engleză.
Tipuri de jocuri didactice:
I.Clase primare
YES/NO game
Se pot folosi flashcards pentru a achiziona vocabularului specific lecției, FOOD, de exemplu.
Elevii sunt așezați în cerc și se folosește o minge mică. Primul elev aruncă mingea spre un coleg și îl întreabă: “Do you want some….”(numele unui aliment cunoscut).
Acest joc îi învață pe elevi, prin repetitive, expresia “Do you want some ….” dar contribuie și la exersarea denumirilor de alimente în limba engleză.
II. Nivel Intermediar
“Why not?”
Acest joc poate fi jucat în grupuri de 3 sau 4 elevi.
Fiecare elev din fiecare grupa primește trei sau patru cartonașe. Pe fiecare cartonaș este scrisă o propoziție:
Ex. If animals could speak…
If people lived forever…
If we could all reached each other’s thoughts…
Elevii nu arată cartonașele colegilor ci le completează cu răspunsuri individuale. După ce au terminat, fiecare elev citește începutul fiecărei propozitii de pe cartonașul lui iar ceilalți membri ai echipei, pe rând, trebuie să ghicească cum a terminat colegul lor propoziția. Elevul care a ghicit correct primește cartonașul. Scopul jocului este de a adună cât mai multe cartonașe. Prin acest joc elevii practică propoziția condițională de tip II dar își exprimă totodată și opiniile personale.
Fiecare lecție ar trebui să conțînă cel puțîn un joc didactic. Profesorul poate adapta orice joc la lecția curentă și în funcție de nevoile elevilor. Jocurile didactice creează un context adecvat folosirii libere a limbii engleze, reduc stresul și anxietatea și încurajează creativitatea și utilizarea spontană a limbii engleze.
Jocurile îi ajută pe elevi să dobândească într-un mod mai relaxant competențele de comunicare și favorizează, în același timp, dorința elevilor de a participa la procesul de învățare.

Oana Ghinea
Profesor de Limba engleză la Liceul “Stefan Procopiu” Vaslui
Distribuie pe: