
Categoria de activitate: Domeniul Limbă și Comunicare
Tema activității: Substantive comune la singular şi plural
Scopul jocului: Consolidarea deprinderii de a folosi substantivul la singular şi la plural în mod izolat sau în propoziţii;
Sarcini didactice:
– denumirea corectă a imaginii;
-formularea unor propoziţii în care să utilizeze substantivele identificate;
-sesizarea greşelilor de acord comise intenţionat de educatoare şi corectarea lor;
-gruparea imaginilor după un criteriu dat (forma de singular şi plural a substantivelor);
Regulile jocului:
-jocul se desfăşoară sub formă de întrecere între două echipe;
-se stabilesc echipele şi ordinea intrării în concurs;
-copilul desemnat denumeşte obiectul şi alcătuieşte o propoziţie cu substantivul respectiv;
-răspunsurile vor fi date de copiii din fiecare echipă, alternativ, în ordinea stabilită;
-răspunsurile corecte vor fi aplaudate de echipa adversă şi notate cu o bulină;
-câştigă echipa care va primi cele mai multe buline;
Elemente de joc: întrecerea, surpriza, aplauzele, mişcarea, gruparea în perechi.
Material didactic: imagini cu un singur obiect sau mai multe obiecte, 2 panouri, plicuri cu jetoane, bileţele, buline.
Desfăşurarea jocului
Executarea semidirijată a jocului (educatoarea fiind conducătorul jocului)
I.Proba „Florilor-surpriză”
Un copil va alege o floare din „copacul primăverii”, va denumi obiectul reprezentat pe spatele florii, după care o va aşeza pe panou şi va alcătui o propoziţie cu substantivul respectiv (aflat la forma de singular sau plural).
Sunt solicitaţi copii din fiecare echipă, alternativ. Fiecare copil va ataşa floarea cu imaginea pe panoul echipei sale.
Educatoarea urmăreşte flexiunea corectă a substantivului, realizarea acordurilor în cadrul propoziţiei.
II. Proba plicurilor
Copiii sunt grupaţi câte doi şi aşezaţi spate în spate. Câte un copil din fiecare pereche va primi câte un plic în care se află un jeton cu o imagine reprezentând un obiect sau mai multe obiecte. Copilul denumeşte obiectul de pe jeton, iar perechea sa trebuie să precizeze forma opusă(de plural sau, după caz, singular).
Răspunsurile corecte sunt răsplătite cu aplauze şi cu bulină la panou.
III. Proba „Mărţişoare cu bucluc”
Se prezintă un coşuleţ cu „mărţişoare” (bileţele). Pe fiecare bileţel este scrisă câte o propoziţie cu acordul incorect între forma de plural sau singular a subiectului şi forma verbului. Sarcina copiilor este aceea de a sesiza şi corecta greşelile.
Exemple: „Ghioceii se ofileşte.” (forma incorectă)
„Ghioceii se ofilesc.” (forma corectă)
„Copacul din grădină înfloresc.” (forma incorectă)
„Copacul din grădină înfloreşte.”(forma corectă)
Complicarea jocului
IV. Proba atenţiei
Din fiecare echipă va fi solicitat câte un copil pentru a lucra la panoul echipei sale.
Aceştia vor lucra cu florile folosite la proba I, având următoarea sarcină: să formeze în partea stângă a panoului mulţimea florilor care arată o imagine cu un singur obiect, iar în partea dreaptă a panoului – mulţimea florilor care arată o imagine cu mai multe obiecte.
Evaluarea jocului
Stabilirea echipei câştigătoare prin numărarea bulinelor.
Se apreciază activitatea şi disciplina întregii grupe.
Se fixează tema.

Cucu Mirela
Profesor învăţământ preşcolar la Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 22, Iaşi, cu o vechime de 30 de ani;
Distribuie pe: