Joc didactic- ”În lumea animalelor!”

Scopul jocului: verificarea și consolidarea cunoștințelor referitoare la animalele domestice și animalele sălbatice, precum și exersarea unor deprinderi de interpretare expresivă a cântecelor cu un conținut specific. Obiective operaționale:
Preșcolarul va fi capabil să interpreteze corect cântecele cu animale, respectând textul cântecului, durata, înălțimea și intensitatea sunetelor;
Preșcolarul va fi capabil să numească foloasele animalelor domestice, pornind de la textul cântecului ” Toate degețelele vor fi animalele”;
Preșcolarul va fi capabil să identifice cel puțin două asemănări şi două deosebiri între porcul mistreţ şi porcul domestic, făcând apel la cunoștințele însușite anterior;
Preșcolarul va fi capabil să recunoască două dintre cântecele învățate, ascultând linia melodică;
Preșcolarul va fi capabil să realizeze corespondența între animale și hrana acestora, pe baza cunoștințelor însușite anterior.

Sarcina didactică:
Recunoașterea animalelor domestice și sălbatice pe baza siluetelor și a textului cântecelor învățate.
Asocierea animalelor cu adăpostul corespunzător.
Rezolvarea sarcinilor de pe piramidă, diagrama Venn și ciorchine .

Regulile jocului: Copilul care este ales de către educatoare, cu ajutorul baghetei, vine și extrage din coșuleț un bilețel pe care este scrisă o sarcină. Rezolvarea fiecărei sarcini ne ajută să descoperim animale domestice sau sălbatice pe care copiii le vor așeza în dreptul adăposturilor potrivite. Dacă răspunde corect, are dreptul să aleagă alt copil care să extragă și să rezolve o sarcină de pe un alt bilețel.

Elemente de joc: aplauze, surpriza, coșuleț cu bilețele, baghetă, interpretarea unor cântece, siluete ale animalelor domestice și sălbatice, jetoane, ”mâna fermecată”;

Mijloace didactice: iepuraș, decoruri (fermă, pădure), adăposturi pentru animale, siluete ale animalelor, medalioane, puzzle cu animale, cărți cu animale, imagini și jetoane cu animale sălbatice și domestice, baghetă, coșuleț, piramidă, diagrama Venn, ciorchine.

Explicarea și demonstrarea jocului
Educatoare alege, cu ajutorul baghetei fermecate, un copil care vine și extrage din coșuleț un bilețel pe care este scrisă o sarcină. Rezolvarea fiecărei sarcini ne ajută să descoperim câte un animal domestic sau sălbatic pe care copiii îl vor așeza în dreptul adăpostului său. Dacă răspunde corect, are dreptul să aleagă alt copil care să extragă și să rezolve o sarcină de pe un alt bilețel.
După etapa de explicare și demonstrare a jocului, este ales un copil care execută jocul de probă.

Executarea jocului de către copii. Copiii desfășoară jocul respectând regulile și sarcinile stabilite.
Cerințele de pe bilețele vor fi:
1. Răsfoiește cartea animalelor domestice și găsește o imagine dintr-un cântec cunoscut! Numește cântecul și cântă-l împreună cu întreaga grupă!( educatoarea solicită copiilor să numească păsările pe care le întâlnim în cântecul ” Puișorul cafeniu” și să le așeze în dreptul căsuței lor).
2. Numește un cântec în care vulpea s-a înșelat! Cântă cântecul împreună cu colegii! După ce copiii interpretează cântecul, cadrul didactic le solicită să enumere personajele care apar în cântec ( vulpe, cocoș, urs) și să le așeze în dreptul adăpostului potrivit.
3.Numește și cântă împreună cu colegii un cântec în care este vorba despre un câine, apoi așază câinele în dreptul adăpostului său!
4.Cântă cântecul ” Graiul animalelor”! Alege animalele pe care le întâlnești în cântec și așază-le în dreptul căsuțelor potrivite.

Varianta I
În cușca câinelui copiii vor descuperi o altă sarcină:
” Avem o ”mână fermecată”,
Gândul spre ce cântec vă poartă? ( cântecul ”Toate degețelele vor fi animalele”)
Copiii vor cânta cântecul, apoi pe baza textului acestuia, vor completa piramida foloaselor.
În dreptul piramidei vor fi așezate plicuri cu întrebări legate de conținutul cântecului.
Cu ajutorul baghetei, educatoarea alege copilul care vine să rezolve prima sarcină:
1. Care animal din cântec este ”foarte aprig la sărituri”? (calul) Alege imaginea care arată pentru ce folosim acest animal. ( Copiii care răspund corect, vor lua de pe ”Mâna fermecată” animalul corespunzător și îl vor așeza în dreptul plicului în care a fost sarcina.)
2. Care animal din cântec este gras, are spate lat și este scurt la nas? (porcul) Alege foloasele pe care le avem de la acesta!
3. Despre ce animal din cântec se spune că ne dă ”lapte dulce”?(vaca) Alege și alte foloase pe care le avem de la acest animal!
4. Ce animal avem pe degetul inelar? (berbecul) Alege foloasele pe care le avem de la oi?
5. Ce animal avem pe degețelul mititel? (miel) Al cui pui este? Așază-l lângă tatăl lui!

Varianta II
În vizuina vulpii găsim un plic în care sunt câteva imagini și o nouă sarcină:
Ascultă melodia și recunoaște cântecul.(” Sfatul animalelor”)
Vor fi chemați copiii care au pe medalion porcul domestic și porcul mistreț. Aceștia, cu ajutorul colgilor, vor completa Diagrama Venn.
Copilul care are pe medalion porcul domestic va alege și așeza în cercul roșu imagini care sunt reprezentative doar pentru porcul domestic.
Copilul care are pe medalion porcul mistreț va alege și așeza în cercul albastru imagini reprezentative doar pentru porcul mistreț.
Un al treilea copil va așeza în cercul din mijloc, imagini care reprezintă asemănările între cele două animale.

Varianta III
Copiii vor trebui să recunoască cântecul ”Carnaval în pădure”, ascultând doar linia melodică a acestuia, apoi vor avea ca sarcină să completeze cei doi ciorchini ”Ferma ” și ”Pădurea”, în timp ce vor interpreta cântecul. Cei care au pe medalion unul dintre animalele din cântec, atunci când vor auzi numele animalului de pe medalion, vor veni și vor așeza pe ciorchinele potrivit animalul respectiv și imagini cu hrana acestuia.
La finalul cântecului, vom face completări și vom corecta greșelile, dacă este cazul.

Picture of Michai Anamaria

Michai Anamaria

Profesor învățământ preșcolar la Grădinița cu Program Prelungit ”Prichindelul Isteț”, Turda;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link