Jocuri didactice în natură

Jocul ,,Colectează!”:

Materiale necesare: 4-5 folii de plastic groase, albe (am folosit mușama), de 1m/1m; pe verso se desenează pătrate cu latura de 10cm/10cm în care se scriu cu markerul toate literele mari de tipar, în ordine alfabetică – în fiecare pătrat o literă.

Jocul se desfășoară pe echipe (5-6 copii), sub formă de întrecere. Fiecare echipă primește o folie. La semnalul dat, copiii caută materiale naturale (ex. pietre, diferite plante, flori, fructe de pădure – în funcție de spațiul ales) pe care le pun la litera de tipar ce este inițială în denumirea materialului respectiv. La semnalul de oprire, echipele își prezintă materialele colectate, denumindu-le pentru a clarifica adversarii. Se calculează punctajul și se stabilește echipa câștigătoare. Jocul se poate relua.
Jocul poate avea variante cu grad diferit de dificultate, putând fi conceput ca joc de numărare a materialelor naturale (pentru clase mai mici) sau pentru consolidarea unor părți de vorbire (substantive, adjective), pentru clase mai mari. De exemplu, firul de iarbă poate fi pus și la litera ,,I”(iarbă), dar și la litera ,,V”(verde).

Jocul ,,Ce am construit?”:

Materiale necesare: jetoane cu diferite viețuitoare ale pădurii (10cm/10cm) – opțional, se pot scrie și denumirile într-o limbă străină (ex. engleză, franceză), folii de plastic (mușamale) de 30cm/40-50cm.

Elevii sunt împărțiți în echipe (3-4 elevi). Fiecare echipă primește câte 3-4 jetoane și o folie de plastic. Membrii echipelor își aleg un animal de pe jetoanele primite pe care îl redau cu materiale din natură (crenguțe, frunze, pietre, puf, pene, iarbă ș.a.). Când toate echipele sunt gata, elevii trec pe la fiecare echipă încercând să ghicească ce viețuitoare a fost construită. Învățătorul face aprecieri asupra modului cum au fost utilizate materialele, cum au fost îmbinate culorile, cât de bine au fost redate animalele în raport cu natura. Jocul se poate relua alegând o altă viețuitoare.

Jocul ,,Ghicește, aleargă!”:

Materiale necesare: 8-10 jetoane cu plante sau cu viețuitoare (se pot scrie și denumirile într-o limbă străină studiată).

Copiii sunt așezați strâns, într-un cerc. Jetoanele se pun în mijlocul cercului, jos. Se alege un copil care va urma să ghicească planta/viețuitoarea propusă. El se depărtează de grup stând cu spatele și așteptând să fie chemat. Între timp, în șoaptă sau prin semne, copiii aleg un jeton, fără să pronunțe denumirea plantei sau viețuitoarei alese. Este chemat copilul care trebuie să ghicească. Acesta, utilizând o crenguță/bețișor, încearcă să identifice jetonul propus, copiii dezaprobând sau aprobând. În momentul în care cartea este ghicită, copiii fug să nu fie prinși de cel care a ghicit. ,,Ghicitorul” se străduiește să prindă un coleg căruia îi va da rolul său. Jocul se reia.

Picture of Anișoara Cocolici

Anișoara Cocolici

Profesor învățământ primar la Școala Gimnazială ,,Elena Doamna” Tecuci;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link