Jocuri de mișcare-Învățământ special

Jocuri de terapie psihomotrică pentru copiii din ciclul primar cu dizabilități vizuale, adaptate pentru interior. Aceste activități urmăresc dezvoltarea orientării în spațiu, a schemei corporale, a echilibrului, a coordonării și a conștientizării propriului corp. Ele pun accent pe sunet, atingere, miros și orientare spațială, stimulând simțurile alternative și încurajând mișcarea într-un mod sigur și plăcut.

Tunelul senzorial
Obiective psihomotrice: Schematizarea corporală, percepția tactilă, orientarea în spațiu
Materiale necesare: scaune, pături (întinse peste scaune pentru a simula un tunel), eșarfe (pentru legat
la ochi), obiecte de forme, mărimi și texturi diferite: mingi, cuburi, cercuri, forme geometrice, păpuși, animale etc.
Descriere joc:
Elevii sunt invitați să străbată un „tunel” creat în sală, urmând o linie de texturi sau indicii tactile. În interior, vor trebui să identifice anumite obiecte cu forme sau materiale diferite (ex:
„Găsește păpușa care are ochelari la ochi”, „Caută câinele din pluș”, „Caută mingea moale înainte de ieșirea din tunel!”).
Varianta în perechi: Un copil parcurge tunelul, altul îl ghidează oferindu-i informații care să îl orienteze spre obiecte.

Puzzle corporal
Obiective psihomotrice: Structurare corporală, lateralitate, memorie corporală
Materiale necesare: Carduri tactile sau instrucțiuni vocale (ex: „atinge genunchiul drept cu mâna stângă”)
Descriere joc: Coordonatorul jocului descrie o „poziție-puzzle”, iar copiii trebuie să o execute. Se pot combina comenzi: „Mâna dreaptă pe cap + piciorul stâng ridicat + palma stângă pe burtă.”
Fiecare copil are ocazia să inventeze propriul „puzzle corporal” pentru ceilalți.
Variante: Se poate face pe saltea, pentru siguranță, cu pauze scurte de respirație și relaxare între exerciții.

Mingea care ascultă
Obiective psihomotrice: Coordonare motorie, ritm, atenție, exprimare emoțională
Materiale necesare: Minge ușoară (de spumă, cauciuc sau textilă), muzică
Descriere joc: Copiii stau în cerc. Coordonatorul dă comenzi de tip: „Pasăm mingea doar când auzim sunetul chitarei / când auzim sunetul tobei / când muzica e rapidă.”Se poate adăuga un element de expresivitate: copilul care prinde mingea poate spune o emoție și o mișcare care o exprimă („mă simt fericit – ridic brațele”).

Urmează sunetul!
Scop: Dezvoltarea orientării spațiale prin sunet
Materiale necesare: Un clopoțel, un fluier sau o jucărie muzicală portabilă, eșarfă
Descriere joc: Un adult sau un alt copil se deplasează printr-un spațiu sigur (sală de clasă, sală de sport, curte), făcând sunete cu clopoțelul.
Un alt elev (legat la ochi) trebuie să urmeze sunetul pentru a-l găsi. După ce a fost găsit elevul care producea sunetul un alt elev poate continua jocul, realizând astfel joc de ștafetă sau o cursă pe echipe.

Simon zice – varianta tactilă
Scop: Îmbunătățirea coordonării și atenției
Materiale necesare: Niciun obiect necesar
Descriere joc: Coordonatorul spune comenzi care includ acțiuni fizice, dar se bazează și pe simțul tactil, exemplu: „Simon zice: atinge-ți umerii”, „Simon zice: bate din palme de 3 ori”, „Simon zice: lovește ușor podeaua cu piciorul.”
Dacă nu este spus „Simon zice”, copiii trebuie să NU execute comanda, exemplu: „Bate din palme de 3 ori”.

Detectivii mirosurilor
Scop: Dezvoltarea simțului olfactiv și orientarea în spațiu
Materiale necesare: Recipiente mici cu diverse mirosuri sigure (mentă, portocală, scorțișoară, vanilie etc.)
Descriere joc: într-un spațiu delimitat, se așază recipiente în puncte diferite. Copiii trebuie să se deplaseze și să identifice mirosurile.
Se pot face echipe și oferă puncte pentru fiecare identificare corectă.

Mingea vorbitoare
Scop: Reacție rapidă și atenție auditivă
Materiale necesare: Mingi sonore, muzică
Descriere joc: Copiii stau în cerc. Se dă drumul la muzică și se pasează mingea cu grijă. Când muzica se oprește, copilul care are mingea trebuie să răspundă la o întrebare sau să execute o mișcare (sugestii audio/tactile).

Picture of Ciurea Ioana

Ciurea Ioana

Profesor psihopedagog la Liceul Special „Moldova”, 20 de ani vechime în învățământ special - elevi cu dizabilități vizuale și asociate, gradul didactic I;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link