Joc didactic Clasa a III-a Educație civică ,,Detectivii drepturilor și responsabilităților”

Disciplina: Educație Civică

Clasa: a III-a

Durata: 30-40 minute

Obiective:

  • Să identifice drepturi și responsabilități ale copiilor.
  • Să asocieze drepturi cu responsabilități corespunzătoare.
  • Să înțeleagă importanța respectării drepturilor și responsabilităților în societate.
  • Să dezvolte spiritul de colaborare și gândirea critică.

Materiale necesare:

  • Fișe cu scenarii scurte sau imagini (aproximativ 10-15), fiecare ilustrând o situație legată de un drept sau o responsabilitate.
  • Cartonașe separate cu drepturi și cartonașe separate cu responsabilități (suficiente pentru a se potrivi cu scenariile).
  • Două cutii sau coșuri etichetate: “Drepturi” și “Responsabilități”.
  • Insigne sau etichete “Detectiv” pentru fiecare elev.
  • Un tabel mare pe tablă sau un flipchart, împărțit în două coloane: “Drepturi” și “Responsabilități”.

Desfășurarea jocului:

1. Introducerea și Activarea (5 minute)

  • Profesorul anunță că astăzi vor fi “detectivi ai drepturilor și responsabilităților”.
  • Explică rolul unui detectiv: să observe cu atenție, să analizeze indicii și să găsească soluții.
  • Se discută pe scurt ce înseamnă un drept (ceva la ce avem voie sau ni se cuvine) și o responsabilitate (ceva ce trebuie să facem sau de care suntem datori să ne ocupăm). Se pot da exemple simple: “Dreptul de a învăța” și “Responsabilitatea de a-mi face temele”.

2. Misiunea Detectivilor (15-20 minute)

  • Se împart elevii în echipe de câte 3-4. Fiecare elev primește o insignă de “Detectiv”.
  • Fiecare echipă primește o fișă cu un scenariu (sau o imagine). Scenariile trebuie să fie clare și relevante pentru vârsta lor.
  • Exemple de scenarii:
  • Un copil citește o carte în bibliotecă. (Dreptul la educație/informare)
  • Un grup de copii se joacă în parc. (Dreptul la joacă)
  • Un copil își ajută mama la treburile casei. (Responsabilitatea de a ajuta în familie)
  • Doi copii se ceartă și apoi unul își cere scuze. (Responsabilitatea de a fi respectuos și de a rezolva conflicte pașnic)
  • Un copil aruncă gunoiul la coș. (Responsabilitatea de a proteja mediul)
  • Un copil este bolnav și merge la doctor. (Dreptul la sănătate)
  • Un elev este ascultat la școală. (Dreptul la opinie/expresie)
  • Copiii traversează strada pe la trecerea de pietoni. (Responsabilitatea de a respecta regulile)
  • Sarcina detectivilor este să citească/analizeze scenariul și să decidă dacă situația ilustrează un drept sau o responsabilitate.
  • Apoi, dintr-un set amestecat de cartonașe cu drepturi și responsabilități (distribuite pe masă, de exemplu), trebuie să găsească cartonașul potrivit care descrie cel mai bine scenariul lor.
  • După ce au identificat și ales cartonașul, membrii echipei trebuie să plaseze cartonașul în cutia corespunzătoare: “Drepturi” sau “Responsabilități”.

3. Prezentarea Descoperirilor (10 minute)

  • Fiecare echipă prezintă pe rând scenariul său și decizia luată (dacă este un drept sau o responsabilitate), explicând pe scurt de ce au ales acea variantă.
  • Profesorul, cu ajutorul clasei, validează sau corectează, dacă este necesar.
  • Pe măsură ce fiecare echipă prezintă, cartonașul este lipit pe tabelul de pe tablă, în coloana corectă (“Drepturi” sau “Responsabilități”).

4. Concluzii și Recapitulare (5 minute)

  • Se recapitulează drepturile și responsabilitățile identificate, citind lista de pe tablă.
  • Profesorul subliniază importanța echilibrului dintre drepturi și responsabilități: “Pentru a ne bucura de drepturile noastre, trebuie să ne îndeplinim și responsabilitățile.”
  • Se discută pe scurt despre consecințele nerespectării responsabilităților (ex: dacă nu respectăm dreptul altuia la liniște, el nu se poate odihni).
  • Se felicită toți “detectivii” pentru munca lor excelentă!

Sugestii pentru adaptare:

  • Pentru a adăuga un element competitiv, se pot acorda puncte echipelor pentru răspunsuri corecte și explicații clare.
  • Jocul poate fi transformat într-o activitate de asociere, în care elevii asociază direct un drept cu o responsabilitate aferentă (ex: Dreptul la educație – Responsabilitatea de a învăța).
  • Fișele cu scenarii pot fi sub formă de ghicitori sau mici dialoguri pentru a stimula și mai mult gândirea.
Picture of Stănescu Corina

Stănescu Corina

Profesor învățământ primar și Director la Școala Gimnazială Tărtășești, Dâmbovița, Absolventă a Colegiul Pedagogic de învățători cu licență la Facultatea Babeș Bolyai Cluj Napoca, licențiată Facultatea de Științe ale educației Valahia Târgoviște, masterand -Strategii didactice de evaluare în procesul instructiv educativ, gradul didactic 1, vechime 35 ani;

Scroll to Top
Scroll to Top
  • 0 Facebook
  • Email
  • Imprimă
  • Copiază legătura
Copy link